Balaton juzna strana

Cyklocestovanie – kde na to vziať dovolenku?

V komentároch pod mojimi statusmi na Facebooku sa ma často pýtate, kde pracujem, ako je možné, že som každú chvíľu niekde na dlhšom cyklovýlete, ako to mám s dovolenkou a podobne. Dnes vám teda napíšem môj systém, ako si zabezpečiť (relatívne) dostatok času na cyklocestovanie. Relatívne preto, že ideálny stav, byť na cestách nonstop, sa mi ešte nepodarilo dosiahnuť 🙂

Na úvod pár základných faktov. Pracujem v štandardnom za-počítačovom jobe s pracovnou dobou od 9 do 17. Dovolenku mám štandardne 25 dní zo zákona, ako každý po 33 rokoch života. Toľko k neutešeným základom, z ktorých treba vyťažiť maximum.

Odessa

Ak chcete byť na cestách čo najviac, musíte vyťažiť maximum zo sviatkov, predĺžených víkendov a kadejakých období všeobecného úpadku pracovnej morálky ako leto a predsviatočné obdobia 🙂 Takisto trochu matematiky – najefektívnejšie je zobrať si dovolenku presne 5 dní od pondelka do piatku. Za 5 dní tak získate s víkendom pred a po 9 dní čistého voľna, čo je 80% zhodnotenie 🙂 Ak sa do toho týždňa podarí ešte nejaký sviatok, je to ideálne.

Najlepšie bude ďalej neteoretizovať, a rovno popísať v praxi posledné roky, kde som bol a kde som na to vzal dovolenku. Popíšem iba tie výlety, ktoré presahujú rámec bežného víkendu.

Rok 2020

Malta, štvrtok 30.1. – nedeľa 2.2. Minutej dovolenky 2 dni, zostatok dovolenky 23 dní. Nebol to prioritne bicyklový výlet, ale bajky sme si požičali a trochu to tam pobehali.

Okolo Malých Karpát po hradoch, piatok 8.5. – nedeľa 10.5. Využili sme s priateľkou štátny sviatok 8.5. a vybrali sa na 3 dni na výlet po hradoch v Malých Karpatoch. Minutej dovolenky 0 dní, zostatok 23 dní.

Chorvátsko a ostrov Hvar, nedeľa 21.6. – nedeľa 28.6. Aby som ušetril čas, polovicu cesty do Chorvátska som sa zviezol vlakom. Minutej dovolenky 5 dní, zostatok 18 dní.

Rakúske Alpy, piatok 17.7. – nedeľa 19.7. V piatok homeoffice. Do obeda som vybavil nutné veci, potom som dúfal, že už v piatok poobede nebude nikto nič zásadné riešiť, a čo sa predsa vyskytlo, to som doriešil večer. Potom už bol víkend. Minutej dovolenky 0 dní, zostatok 18 dní.

Okolo Istrie, piatok 24.7. – nedeľa 2.8. V piatok po práci sme sadli na vlak do Klagenfurtu. Zvyšok dňa sme tak využili na presun, aby sme už v sobotu, prvý celý voľný deň, boli na mieste a mohli začať. Mali sme tak čistých 9 dní na výlet okolo Istrie. Minutej dovolenky 5 dní, zostatok 13 dní.

Balaton, štvrtok 20.8. – nedeľa 23.8. Dali sme si okružnú jazdu okolo Balatonu. Minutej dovolenky 2 dni, zostatok 11 dní.

Okolo Dánska, sobota 5.9. – nedeľa 20.9. Vďaka sviatku, ktorý bol 15.9., som potreboval iba 9 dní dovolenky, aby som mohol byť spolu s víkendami 16 dní na výlete. Minutej dovolenky 9 dní, zostatok 2 dni.

Okolo Slovenska, sobota 14.11. – sobota 21.11. Utorok 17.11. bol sviatok. Štandardný koncept 4 dni dovolenky a 9 dní času na výlet. Hoci mi nakoniec stačilo dní iba 8. Tu som domíňal posledné 2 dni dovolenky a vzal si 2 dni dovolenky navyše. Je to u nás vo firme zamestnanecký bonus, ktorý sa dá v rozumnej miere čerpať. Minutej dovolenky 4 dni, teoretický zostatok -2 dni.

Keď to zhrniem, na všetky tieto výlety som minul 25 dní dovolenky + 2 dni bonusovej dovolenky. Mám šťastie, že sa dá v práci vždy dohodnúť a nejako to s dovolenkou zariadiť. Na druhej strane vidíte, že som stále v rámci zákonných limitov, ktoré má každý. Áno, nemám deti a iné povinnosti, ale to je vec toho, ako si to človek zariadi. Vďaka tomu môžem cestovať v maximálnej možnej miere.

Rok 2019

Ukážem vám ešte rok 2019, kde to bolo podobné.

Dunajská cyklocesta Passau – Bratislava, štvrtok 18.4. – pondelok 22.4. Využili sme Veľkú Noc a vo štvrtok bol iba presun vlakom do Passau poobede po práci. Takže na 4-dňový výlet padlo 0 dní dovolenky, zostatok 25 dní.

Hallstatt, piatok 31.5. – nedeľa 2.6. V piatok bol iba presun vlakom do Salzburgu. Samotný výlet prebiehal cez víkend, takže 0 dní minutej dovolenky, zostatok 25 dní.

Makarska, Chorvátsko, piatok 7.6. – nedeľa 16.6. V piatok som už vzal dovolenku, aby som do nedele stihol prísť na Makarsku a do piatku mal čas ležať pri mori a chľastať pivo 🙂 Ďalší víkend som sa vrátil cez Záhreb domov. 6 dní minutej dovolenky, 19 dní zostatok.

Albánsko, Macedónsko a Kosovo, sobota 29.6. – nedeľa 7.7. Vďaka sviatku 5.7. mi stačili 4 dni dovolenky na 9-dňový výlet. Minutej dovolenky 4 dni, zostatok 15 dní.

Ukrajinské Karpaty, piatok 19.7. – nedeľa 28.7. Piatok sa prakticky neráta. To som len nastúpil v Bratislave do nočného vlaku, aby som v sobotu ráno bol na východe Slovenska a mohol začať 9-dňový výlet po ukrajinských horách. Takže som spotreboval 5 dní dovolenky, zostatok 10 dní.

Balkan Albansko Valbone

Gruzínsko, streda 28.8. – utorok 17.9. Využil som jeden sviatok 29.8. Prvý deň, v stredu, som dovolenku nepotreboval. Iba som sa po práci presunul do Budapešti na letisko. Potreboval som teda 13 dní dovolenky na 19-dňový výlet. Opäť som tak využil zamestnanecký bonus a čerpal 3 dni nad rámec zákonnej dovolenky. To však bola do konca roka moja posledná dovolenka.

Bol som v októbri síce ešte v Krakowe, ale to som už stihol počas víkendu, t. j. v piatok poobede, sobota, nedeľa. Možno ste si všimli, že veľmi využívam piatky pred dovolenkou. Je to ideálny deň na presun. Piatok poobede sa dá skončiť skôr, presunúť sa, alebo spraviť prvé kilometre, aby ste si čo najviac ušetrili celé voľné dni.

V sumáre som minul 25 dní dovolenky a 3 dni bonusovej dovolenky.

ljubljana bikepacking

Chápem, že každý to má v práci inak. Niekto si musí “cvaknúť” na minútu, niekto má šéfa milého ako kurie oko na chodidle, niekto má prácu, ktorá neumožňuje prácu z domu alebo na diaľku. Niekto má zas rodinné povinnosti a niekoho žena/muž nepustí 🙂 Týmto článkom som však iba chcel ukázať, že cestovať sa dá pomerne veľa, aj keď žijete iba z klasickej dovolenky. A ukázať vám, ako to robím ja. Každý rok týmto systémom viem spraviť jednu dlhú hlavnú expedíciu v trvaní okolo 20 dní a dve kratšie do 9 dní. Všetky ďalšie víkendovky sú potom už len bonus.

Print Friendly, PDF & Email
Daj páčik, karma sa ti odmení :)
  •   
  •   
Be the first to comment

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *