Dnes vám prinášam opäť krásnu kombináciu rovinky, kopcov, vhodných krčiem po ceste a tiež peknej prírody. Ide o cyklotrasu z Bratislavy cez Devín do Stupavy a Borinky, potom výživným kopcom, zvaným Strmina, hore na Biely Kríž a naspäť dlhým zjazdom cez Železnú studničku. Trasu prejdete na akomkoľvek bicykli, keďže vedie celá po asfalte.
Propozície
- dĺžka – 69 km (od Starého mosta a späť)
- profil – kopcovitý
- povrch – 100% asfalt
- bezpečnosť – stredná (zvýšená doprava je v úseku Bratislava – Devín a potom od Patrónky na Lafranconi)
Trasa
Cez Devín do Stupavy
Trasu začínam tradične pod Starým mostom v Petržalke, ale, samozrejme, je úplne jedno, kde sa napojíte, pokiaľ bývate v iných častiach Bratislavy. Podstatné je dostať sa do Devína a ďalej do Devínskej Novej Vsi k mostu Chucka Norrisa. To je ten most, po ktorom jazdia čas od času kamióny, pod vplyvom zmätených mentálnych atlétov za volantom 🙂 Ako sa čo najbezpečnejšie dostať do Devína, som popísal v samostatnom článku Cyklovýlet na hrad Devín a k Devínskemu jazeru.
Pri moste Chucka Norrisa je bufet a smerovník, od ktorého vedú viaceré cyklotrasy. Ak sa prepracujete cez bufet, je lepšie sa vybrať tou, ktorá vedie ďalej od rieky Moravy, na obrázku nižšie akoby doprava. Tá vás asi po kilometri dovedie na bočnú cestu vedúcu z Devínskej Novej Vsi. Vydajte sa po nej doľava. Premávka na nej nie je veľká, keďže tam jazdia prevažne záhradkári.
Niekoľko kilometrov vás cesta povedie popri záhradkách, paralelne so železničnou traťou, až prídete k bufetu s názvom „U starého bicykla“. Naľavo sa nájdu aj nejaké historické bunkre. Nie sú také veľké, ako tie petržalské, ale je to osvieženie v rovinatej krajine.
Za spomínaným bufetom prichádza úsek, kde je asfalt v dĺžke asi 500 metrov veľmi rozbitý, až skoro zmizne. Často sa tu tvoria po daždi aj mláky. Je to však jediný takýto nepríjemný úsek na celej trase, tak sa nenechajte odradiť 🙂 Za ním už prichádza rázcestie pri železničnom priecestí. Zahnite doprava, prejdite cez koľajnice, aby ste sa dostali na cestu vedúcu do Stupavy.
Po asi 4 km prídete do Stupavy na hlavnú cestu. Tu sa vydajte vľavo, do centra mesta. Premávka je tu vždy hustá, ale pomalá, keďže autá sa navzájom blokujú. Takže tento úsek je napriek tomu pomerne bezpečný.
Keď prídete do centra Stupavy, pokračujte ešte kúsok rovno až na najbližšiu križovatku. Na nej zahnite doprava smerom na Borinku. V centre Stupavy je pekný veľký park aj s kaštieľom. Cez park vedie dlhá gaštanová alej. Je oveľa lepšie a príjemnejšie ísť parkom a alejou až na jej koniec ako po ceste. Je tam aj fajn bufet vhodný na pivnú zastávku, resp. tri pivné zastávky v rýchlom slede po sebe. Ale oficiálne je pri vstupe do parku značka zákaz vjazdu bicyklom, takže choďte radšej po ceste 🙂
Strmina – jedno z najťažších stúpaní v Malých Karpatoch
Tento podnadpis vás nemá odradiť, ale navnadiť 🙂 Po ceste obídete park a smerujete do Borinky. Malé Karpaty sa blížia. Naľavo sa už vypína kopec a na jeho vrchole vidno vytŕčať nad stromami hrad Pajštún. Cesta sa mierne a nenápadne začína dvíhať. Po asi dvoch kilometroch ste v Borinke.
Samotné stúpanie na Strminu začne až kus za Borinkou. Najprv miniete turistickú odbočku na Dračí hrádok, potom prídete k pár domčekom ponoreným v lese. Je tam odbočka doprava. Táto odbočka je začiatok Strminy. Nadýchnite sa poriadne, lebo najbližších asi 2,5 km sa bude dýchať ťažko.
Strmina dostojí svojmu menu. Priemerný sklon je tam 9,2%, a to už dokáže celkom pekne zavariť nohy aj trénovanému jedincovi so silným cyklistickým egom 🙂 Ale je to krásny kopec cez nerušený les a jedno z najkrajších stúpaní v Malých Karpatoch.
Snáď len varovanie, nekľučkujte a držte sa vpravo na cestičke. Zákruty sú dosť neprehľadné a cyklisti dole letia bez šance prudko zabrzdiť. Tak aby ste niekomu neskrížili dráhu.
Vzpruhou v stúpaní dokážu byť aj značky (metráž) namaľované na ceste. Oznamujú, koľko metrov už máte za sebou z celkovej dĺžky 2 600 m. Asi pozostatok z nejakého minulého preteku, ale dosť to pri stúpaní pomáha.
Za vrcholom Strminy príde mierny zjazd, potom opäť mierne stúpanie a celkovo také pohodlné hore-dolu ešte asi 2 km, až prídete na rázcestie. Jedna cesta vedie dolu, druhá hore. Tá dolu, naľavo, vedie do Lozorna. Vydajte sa tou doprava. Opäť príde stúpanie, ale oproti Strmine to už býva celkom pohoda. To vás dovedie na ďalšie rázcestie. Hoci, tesne pred ním je ešte asi 200 metrov hrboľatejšieho asfaltu. Veľmi otravných 200 metrov ako na babkinej automatickej práčke.
Biely Kríž
Príde dlhé mierne stúpanie ešte asi 500 metrov, ale potom, sľubujem, už konečne zjazd 🙂 Od tohto momentu je to už prakticky stále z kopca. Ak nerátam nejaké pár metrové „hupy“. Spustíte sa na Biely Kríž. Zablúdiť sa nedá, stačí ísť s davom, pretože cyklistov tu býva kopec v každý denný čas.
Zjazd cez Železnú studničku k Vojenskej nemocnici
Z Bieleho kríža vedú ešte dve cesty, okrem tej, ktorou ste práve prišli. Jedna vedie do Rače k Zajacom a druhá na Železnú studničku. Touto, ktorá vedie akoby rovno z pohľadu smeru, z ktorého ste prišli, sa vydajte. Čaká vás 14 km dlhý zjazd až k Vojenskej nemocnici.
Prejdete Červený Kríž, Spariská a prídete na Železnú studničku. Držte sa pravidla – žiadne strmé odbočky, vždy po asfalte a vždy dolu – a nemáte kde zablúdiť. Túto trasu som popísal detailne tu, hoci z opačného smeru v stúpaní na Biely Kríž.
Je to asi najdlhší zjazd v okolí Bratislavy. Ak by ste potrebovali doplniť vodu, cestou je niekoľko studničiek. Pil som z viacerých a nebol nikdy problém s nadmerným pobytom na záchode 🙂
Okolo ZOO späť k dunajským mostom
Zjazd končí pri Červenom moste a Vojenskej nemocnici. Tu sa opäť napájate na ostrú premávku. Tento úsek nie je veľmi príjemný. Menej skúseným cyklistom odporúčam presúvať sa radšej po chodníku, bez ohľadu na mentálne pocity našich policajtov, ktorým takýto presun cyklistu kole oči viac ako úmyselný hrdelný zločin 🙂
Na úseku od Vojenskej nemocnice po Patrónku sa však dá použiť zväčša prázdny autobusový pruh. Na Patrónke zahnite doprava. Tu tuším vedie aj oficiálny cyklochodník paralelne s cestou popri Zoo. Hoci, v tom slovenskom značení – neznačení sa ani srnka nevyzná.
Každopádne, chodníkom to trasie, ale máte to bez áut až ku križovatke na Mlynskú dolinu a ďalej k mostu Lafranconi. Cestní cyklisti dajú asi prednosť ceste, kde sa vďaka miernemu zjazdu dá fičať v pohode 50 km/h a tak tento úsek rýchlo nechať za sebou.
Stačí už iba prejsť most Lafranconi a po hrádzi sa dokotúľať späť k Starému mostu, prípadne kamkoľvek vám to vyhovuje. Užívajte cyklistiku 🙂
Ja by som ešte opravil, v Stupave sa dá park obísť po pravej strane okolo kostola. Netreba ísť po hlavnej ceste. V samotnej gaštanovej aleji je už vjazd cyklistom povolený.
Len kvôli úplnosti:
Často uvádzaš štartovací bod od mosta z petržalskej strany, trasy okolo Bieleho Kríža začínajú od Červeného mosta.
Keď som začínal na bicykli mal som dosť problém dostať sa z Petržalky k Červeného mostu, pražská výpadovka dodnes vzbudzuje u cyklistov hrôzu.
Našiel som si nasledovnú spojnicu – trochu do kopca, ale bezpečná:
– cez most Apollo, spojkou na Karadžičku
– hore Karadžičkou (pre nás s negatívnymi skúsenosťami s autami je tam široký chodník, čiastočne aj cyklochodník
– cez Račiansko mýto hore pod stanicu (tiež sa dá chodníkom), nadchodom pre peších na Hlbokú
– hore Hlbokou – to je ten výživný kopec – ku Kalvárii
– od Kalvárie Gorazdovou na peší nadchod na Pražskou
– Opavskou až na Limbovú a odtiaľ cez Pri suchom mlyne až ku kruháču pri Vojenskej nemocnici, čo je už štartovací bod pre trasu na Biely Kríž
Ahoj, ano uvadzam to spod mosta. Neriadim sa oficialnymi trasami a nejaky vychodzi bod som si urcit musel. Takto aspon ludia vedia, ze aj spoza Dunaja z Petrzalskej strany sa da k Cervenemu mostu. Poznam tu tvoju trasu, ale mne sa viac osvedcilo ist okolo Zoo. Je to rychlejsie.
Ďakujem, veľmi pekný návod. Ja sa nikdy neviem po tých asfaltkách okolo Bieleho Kríža vymotať, neviem kade odbočiť a kde je to zjazdné po peknom asfalte. Bol som na pive v Stupave a potreboval som sa vrátiť do Bratislavy tak, aby som to niekde vypotil, keby mi dali fúkať, tak som to vzal podľa tvojho návodu cez BK. Strmina úplne čisto a jasno popísaná aj všetky odbočky, ďakujem.
Ahoj, som rad, snazim sa to robit co najjednoduchsie, aby fakt nikto nezabludil 🙂