Bunker BS 8

Cyklookruh po petržalských bunkroch

Dnes mám pre vás takú jednohubku, ktorú zvládnete za dve hodiny aj po práci. Je to cyklookruh po petržalských bunkroch a cez vojenský cintorín z prvej svetovej vojny. Rozmýšľal som, či vôbec takýto krátky výlet zverejniť, ale predsa, sú dni, keď nie je veľa času alebo je chuť len na veľmi oddychové tempo. A koho zaujíma vojenská história, ten si príde na svoje.

Propozície

  • dĺžka – 17 km (spod Starého mosta a naspäť)
  • profil – rovinatý
  • povrch – 95% asfalt
  • bezpečnosť – vysoká (cyklochodník)

Trasa

Opustený bunker BS-4

Spod Starého mosta v Petržalke je potrebné sa vydať smerom do Rakúska. Po panelovke na hrádzi prídete až k mostu Lafranconi. Neďaleko pred mostom je odbočka dolu doprava.

Cyklotrasa po petrzalskych bunkroch
Panelová hrádza a odbočka pred mostom Lafranconi

Cestička vás povedie lesom popod most až k vodárenskému areálu. Križuje ju viacero odbočiek, ale držte sa asfaltového chodníka. Asfalt je taký všelijaký, ale je. Pred vodárenským areálom vedie cesta doprava. Ďalej pokračuje popri Dunaji. Hoci, Dunaj nevidíte, lebo je skrytý za pásom lesa.

Cyklotrasa po petrzalskych bunkroch
Popod most Lafranconi

Cesta vedie dlho rovno cez Pečniansky les. Ak však nájdete nejakú lesnú cestičku pomedzi stromy, môžete zájsť kúsok k Dunaju. Na tomto mieste sú pekné štrkové pláže, ak je nízka voda, a aj výhľad na mesto. V lete sa tu dá vojsť aj kus do vody.

Dunaj v Petrzalke
Zákutia Dunaja v Pečnianskom lese

Ak pokračujete rovno po asfaltovom chodníku, po pár sto metroch prídete k prvému bunkru s označením BS-1. Bunker je opustený, otvorený a dá sa vojsť dnu, kto má odvahu 🙂

Cyklotrasa po petrzalskych bunkroch
Bunker BS-1
Cyklotrasa po petrzalskych bunkroch
Dnu sa dá ísť, ale nevyzerá to veľmi lákavo 🙂

Múzeum petržalského opevnenia

Stále pokračujte po asfaltovom chodníku, ktorý časom zahne ostro doľava a odkloní sa od Dunaja. Na dvoch miestach sú informačné tabule, ktoré sa venujú petržalskému opevneniu. Pri každej z nich, ak by ste zahli doľava na lesnú cestu, prídete k skrytým bunkrom BS-2 a BS-3, ktoré sú však tiež opustené a neudržiavané.

Zaujímavejší je bunker BS-4, ku ktorému vás dovedie poľná cesta. Na mieste, kde končí les, zahnite z asfaltky doľava na nespevnenú cestu k bunkru. Tu už to vyzerá krajšie. Je tam vybudovaná expozícia a Múzeum petržalského opevnenia. Okolo sú aj nejaké tie lavičky na oddych.

Bunker BS 4
Bunker BS-4

Vojenský cintorín a bunker BS-8

Za bunkrom sa dá vyjsť opäť na panelovú hrádzu a po nej ísť až na hranicu s Rakúskom. Tesne pred hranicou, za kaviarňou Autoberg, zahnite doľava, prejdite cez hlavnú cestu a zbehnite dole k colnej správe.

Cyklotrasa po petrzalskych bunkroch
Za Autobergom prejdite cez hlavnú cestu…
Cyklotrasa po petrzalskych bunkroch
…až k budovám colnej správy a tesne za nimi doprava na nenápadnú cestičku

Za budovami colnej správy je napravo nenápadná cestička. Táto bývalá pohraničná signálka kopíruje hranicu s Rakúskom a v dnešnej dobe vás tam už našťastie nenaháňajú žiadni pomýlení pohraničníci so psami 🙂

Cyklotrasa po petrzalskych bunkroch
Hraničná cesta
Cyklotrasa po petrzalskych bunkroch
Hraničný kameň s Rakúskom

Miniete v poli pohodenú protitankovú stenu. Úplne nerozumiem, čo presne protitanková stena je, ale vyzerá to ako betónový tank 🙂 Ďalej v poli je aj bunker BS-7.

Cyklotrasa po petrzalskych bunkroch
Protitanková stena

Asi po dvoch kilometroch prídete k vojenskému cintorínu z prvej svetovej vojny s množstvom krížov nad hrobmi pochovaných vojakov. Za cintorínom je asi najzaujímavejší bunker – bunker BS-8.

Vojensky cintorin v Petrzalke
Vojenský cintorín

Bunker BS-8 je tiež koncipovaný ako múzeum, kde sa dá ísť so sprievodcom aj dnu. Ja som tam pred rokmi bol a bol to celkom zážitok. Nadšenci, ktorí bunker prevádzkujú, porozprávali rôzne pikošky z dobového vojenského života. Napríklad aj také detaily, aké boli vojenské prídely posádky v tej dobe.

Bunker BS8

Za bunkrom je aj detské ihrisko, či expozícia venovaná československým odstrelovačkám za druhej svetovej vojny. Fakt som netušil, že Československo malo nejaké odstrelovačky. Okolo bunkra je aj ukážka oplotenia železnej opony, ako to asi vyzeralo pred 30-timi rokmi.

Bunker BS 8
Bunker BS-8
Cyklotrasa po petrzalskych bunkroch
Odstrelovačky boli, a nebolo ich málo
Cyklotrasa po petrzalskych bunkroch
No, musela to byť radosť za komančov, keď ste mali celú hranicu obohnanú týmto

Cestou, ktorá vás doviedla až sem, pokračujte ďalej a po nejakom tom kilometri prídete na koniec Kopčianskej ulice a po nej do Petržalky. Kopčianskou ulicou vedie cyklochodník, hoci zohyzdený neustálym výjazdom z nejakého dvora. Ale v podstate sa ním dá dostať až k železničnej stanici Petržalka a od nej ide už pekný cyklochodník až k Inchebe a späť na hrádzu, kde sa okruh uzatvára.

Ďalšie tipy na výlety.

Download
Print Friendly, PDF & Email
Daj páčik, karma sa ti odmení :)
  •   
  •   
This Article Has 1 Comment
  1. QE píše:

    informacia k tej protitankovej stene: na fotke ide praveze o betonovo/tehlovu maketu tanku, ktoru (zrejme) postavili v obdobi druhej svetovej vojny. Pravdepodobne sa vyuzival iba ako cvicny objekt, (na ocelovej hlavni mozete vidiet prestrelene diery po vystreloch zo zbrane), k comu nasvedcuje aj nedaleky bunker B-S 7 s krycim nazvom “Cviciste”. Da sa povedat, ze tato maketa je unikat v celom opevneni Ceska a Slovenska 🙂

    co sa tyka “realnych” protitankovych stien (nazyvane aj ako PTK steny), tak styri z nich sa nachadzaju na tom istom poli ako maketa tanku. Jedna sa o male betonove steny so stredovou zabudovanou ocelovou strielnou ruskeho povodu, v ktorom bol umiestneny 45mm protitankovy kanon (samozrejme tie kanony tam uz nie su 🙂 Velkost a tvar stien su typovo identicke, vybudovane narychlo a z nekvalitneho betonu. Co je ale zvlastnostou, tak tieto steny sa nachadzaju (nachadzali) aj v roznych castiach Bratislavy. Jestvuje pomerne malo informacii o tychto stenach a predpoklada sa, ze bud boli postavane v rokoch 1944-1945, alebo az v 50-tych rokoch.

    oplati sa navstivit aj ostatne Petrzalske bunkre, sice k niektorym sa dostanete tazsie, ale urcite sa oplati vidiet cela linia 🙂

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *