Hainburg hrad

Cyklotrasa po cestičkách v okolí Hainburgu

Cyklocesta do Hainburgu je pomerne známa a stretnete na nej veľa cyklistov. Opísal som ju v tomto článku. Dnes vám popíšem alternatívnu trasu, kde stretnete málokoho. Cyklotrasu po cestičkách v okolí Hainburgu. Je to trasa vhodná skôr pre krosový alebo gravel bicykel, keďže vedie často po šotolinách a poľných cestách. Dokáže ponúknuť celkom spestrenie v porovnaní s mnohokrát prejdenou štandardnou trasou a snažil som sa zakomponovať do nej aj miesta, ktoré poskytujú pekný výhľad na okolitú krajinu.

Cyklocesta na Braunsberg v Hainburgu

Propozície

• dĺžka – 46 km (spod Starého mosta a späť)
  • profil – rovinatý + voliteľný kopec 🙂
  • povrch – asfalt, šotolina, poľné cesty
  • bezpečnosť – vysoká (mimo prázdnych dedinských uličiek, celý čas po cyklotrase)

Trasa

Spod Starého mosta na petržalskej strane sa vydajte smerom k mostu Lafranconi po viedenskej ceste a po hrádzi. Tesne pred mostom Lafranconi je z panelovky odbočka vpravo dolu do lesíka.

Pred mostom Lafranconi doprava

Napojíte sa tak na starú pohraničnú signálku, ktorá vedie popri Dunaji. Cestička je úzka, vedie lesom, ale zatiaľ asfaltová. Nachádza sa tu aj bunker BS-1 a na niektorých miestach sa nachádzajú celkom príjemné štrkové pláže na brehu Dunaja.

Breh Dunaja

Nechajte sa viesť signálkou stále rovno. Príde jedna pravouhlá zákruta doľava na mieste, kde je už za húštím rakúska hranica. Ale je to jediná asfaltka, takže nie je kde poblúdiť. Naľavo v lese sa nachádzajú aj bunkre BS-2 a BS-3, ak by ste si chceli spraviť zachádzku po lesnej ceste. A kúsok ďalej je BS-4, ktorý funguje ako múzeum.

Signálka vás dovedie na štandardnú hrádzu, kúsok od hraničného priechodu Berg. Vydajte sa doprava smerom na Wolfsthal. Na začiatku dediny vás cyklocesta prevedie poza benzínovú pumpu a záhradky, až sa napojí na hlavnú cestu. Dá sa pokračovať aj touto hlavnou cestu, resp. po chodníku, ale spravme to zaujímavejšie 🙂

cyklocesta do Hainburgu

Odbočte dolu doprava. Asfalt za chvíľu skončí

Začne lesík a lesná cesta. Po asi 50 metroch prídete k smerovníku. Vydajte sa doľava

Vedie tu poľná cesta, ktorá vás poza dedinu prevedie mimo dopravu. Je to síce horšia cesta ako ísť po hlavnej stredom dediny, ale aspoň je to zmena 🙂 Po pár sto metroch prídete opäť na asfaltovú cyklocestu, ktorá vedie z dediny do Hainburgu.

cyklocesta do Hainburgu
Ak odbočíte vľavo, pavé úsek vás privedie späť do stredu dediny
Je tu malý parčík so stojanom na maškrty a ukrýva sa tam aj studnička na vodu

Križujte hlavnú cestu a vojdite do bočnej uličky priamo oproti. Prejdite koľajnice a po asi 100 metroch zabočte do uličky vpravo.

Tu zabočte vpravo

Cesta vás prevedie okolo futbalového ihriska, ktoré máte stále po pravej ruke. Za ním hneď odbočíte doprava na dlhú rovnú cestičku. V diaľke pred sebou už vidíte Braunsberg aj kopec s hradom nad Hainburgom.

Táto dlhá rovná cesta vás dovedie až do Hainburgu

Pokračujte stále rovno. Je tam síce jedna križovatka poľných ciest, kde treba zahnúť vpravo a po asi 50 metroch vzápätí vľavo, ale nie je sa kde stratiť. Stále smer Hainburg a paralelne s hlavnou cestou pre autá, ktorá vedie asi 300 metrov napravo od vás. Stále je tu asfalt, hoci na niekoľkých úsekoch sa objaví vcelku prejazdná šotolina.

Hainburg
V Hainburgu prídete k nemocnici, resp. k parkovisku za nemocnicou. Vydajte sa cez to parkovisko doľava a uličkou medzi panelákmi
Hainburg hrad
Hrad je všade v Hainburgu dobre viditeľný. Stačí sa k nemu prepliesť uličkami, konkrétne na ulicu Schlossbergstrasse

Táto ulica vedie mierne do kopca a dovedie vás k hradu akoby odzadu. Je tu parkovisko a začína tu krátka strmina na hrad. Pozor, na hrad je zákaz ísť na bicykli. Jednak je tu značka a rampa, ale zároveň je tých asi 300 metrov na hrad naozaj strmých. Takže, pre pokoj vlastných nôh a miestnych policajtov, odporúčam bicykel iba tlačiť 🙂

Z hradu sú krásne výhľady na všetky strany. Na Hainburg, Braunsberg oproti, aj smerom k Bratislave
Hrad v Hainburgu

Keď obzriete hrad a zídete opäť dolu na parkovisko, vydajte sa doprava a akoby pokračujte po ulici, ktorou ste sem prišli. Je to už len zjazd späť na hlavnú cestu. Vyjdete kúsok vedľa Wienertor, jednej z brán mestského opevnenia.

Hainburg
Wienertor

Na tejto križovatke pokračujte rovno, križujte hlavnú cestu do bočnej uličky oproti. Tá vás dovedie dolu k Dunaju. Najprv prídete na kruháč a pred vami je vyvýšená železničná trať. Za ňou je už Dunaj. Kúsok naľavo od kruháču, asi 50 metrov, je prechod popod koľajnice.

Dunaj v Hainburgu
Naľavo je celkom fotogenická zátoka s odparkovanými člnmi
Pokračujte však doprava, popri koľajniciach a proti prúdu rieky

Prídete na parkovisko, kde je opäť studnička na vodu. Odtiaľto už vidno pri rieke akoby jaskyňu. Nie je to jaskyňa, iba priechod turistického chodníka popod skalu. Je to pekné a fotogenické miesto. Akurát je sem zákaz jazdy bicyklom. Takže ideálne je tlačiť, alebo bajk nechať niekde na parkovisku pri strome a prejsť sa. V tomto mieste sú na to Rakúšania celkom citliví.

Dunaj v Hainburgu
Turistický chodník popod skalu pri Dunaji

Z parkoviska pokračujte hore popod železnicu ulicou Nibelungengasse. Popod železnicu prejdete 2x. Hneď za parkoviskom a potom hneď na odbočke doľava asi o 30 metrov ďalej.

Cyklocesta na Braunsberg v Hainburgu
Vľavo, smer Bratislava

Po asi 200 metroch prídete na križovatku. Na ľavej strane sa vypína Braunsberg. Ak chcete ísť hore, čo odporúčam, keďže dobrému kopcu nikdy neodolám, vedie tam asi 2 km dlhá asfaltová cesta. Je tam síce po novom rampa, ale cyklisti môžu ísť zadarmo.

Z vrcholu Braunsbergu sú za dobrého počasia skvelé výhľady. Vidieť Alpy a Viedeň, ak sa podarí 🙂

Po zjazde z Braunsbergu, resp. ak si túto vrchársku výzvu odpustíte, pokračujte popri koľajniciach uličkou Kriemhildengasse. Ešte pred koľajnicami zahnite do nej doľava a okolo vlakovej stanice bude viesť mierne hore, až vás vyvedie z mesta.

Cyklocesta do Hainburgu
Tu sa napojíte na bočnú cestu, ktorá vedie popod vinice – rovno, resp. po ľavej strane koľajníc

Prejdete okolo dvoch hospodárskych dvorov a nejakých kôlní až na rázcestie. Smerovníky vás posielajú po štandardnej cykloceste doprava do Wolfsthalu a Bratislavy.

Ak si však chcete aj spiatočnú cestu trochu oživiť, pokračujte po hlavnej ceste

Po ľavej strane máte golfové ihrisko a cesta sa mierne zvažuje dolu. Po asi 2 kilometroch prídete k Dunaju. Resp. na parkovisko, kde je vstup do lesa k Dunaju, avšak opäť pre cyklistov zakázaný. Ak tu ale necháte na chvíľu bajk a prejdete sa peši, zo štrkových pláží sa naskytnú netradičné pohľady na Devín z opačnej strany rieky.

Hrad Devin a bicykel Kellys Soot 30
Ja som tých 100 metrov za tabuľu zákazu potlačil, kvôli fotke 🙂

Z tohto parkoviska vedie popri Dunaji smerom do Bratislavy poľná cesta. Vedie tesne popri rieke a miestami ju lemujú rybárske chaty. Je tu značka zákaz vjazdu, ale súčasne s nápisom „Ausgenommen Radfahrer“ – s výnimkou cyklistov, takže v pohode 🙂 Inak Rakúšania strašne obľubujú dávať na každú nepodstatnú poľnú cestu, ktorá by krásne poslúžila na gravel jazdenie, zákaz vjazdu. Taká krajina plná zákazov a nariadení.

Cyklocesta do Hainburgu
Toto je už plnohodnotná šotolina, resp. poľná cesta

Po pár kilometroch vás cesta prevedie cez malý mostík a zahne od Dunaja preč. Dalo by sa síce teoreticky pokračovať popri vode, ale jednak je tam už zákaz aj rampa, a jednak je to tam veľmi zarastené. Čiže držte sa radšej vyjazdenej šotoliny.

Cesta sa odkláňa od Dunaja. Dlhá rovná poľná cesta vás privedie na oficiálnu cyklocestu medzi Hainburgom a Woflsthalom
Napravo máte za poľami Braunsberg. Vydajte sa po asfaltke doľava do Wolfsthalu

Prídete opäť k pavé úseku, ktorý ste už dnes išli. Tu máte na výber. Buď prejsť po ňom k hlavnej ceste a po nej, resp. po chodníku prejsť dedinou a za pumpou sa napojiť na cyklocestu do Bratislavy, alebo, ak máte chuť ešte na trochu offroadu, je tu alternatíva ísť opäť poza dedinu po známej poľnej ceste k smerovníku v lese.

Až za týmto smerovníkom sa napojíte na hrádzu, ktorá vás dovedie do Bratislavy.

Existuje ešte aj tretia možnosť. Ísť lesnou cestou, pri smerovníku doľava, späť k Dunaju. Popri ňom vás lesná cesta dovedie až na slovenskú stranu, na signálku neďaleko bunkra BS-1. Ale, hoci tu nie je exaktne značka zákazu vjazdu, tá cesta pri Dunaji je označená ako cesta pre peších, je tam aj malá ikonka preškrtnutého bicykla. Rakúske zmysluplné pravidlá. No nechám na vás, či to risknete 🙂

Download file: Hainburg_hrad.gpx
Print Friendly, PDF & Email
Daj páčik, karma sa ti odmení :)