Cyklocesta do Rovinky a okruh cez Hamuliakovo

Cyklocesta do Rovinky, ktorá pokračuje do Dunajskej Lužnej a Hamuliakova, a späť popri Dunaji, ktorú dnes opíšem, patrí k tým nenáročným. Prakticky celý čas vedie trasa po vyhradenej cykloceste. Po dunajskej hrádzi, prípadne cez lužné lesy pri Dunaji. Celý okruh má 49 km, je to s výnimkou stúpania na most úplná rovina a asfalt je na väčšine úseku kvalitný. Prejsť sa to dá pohodlne aj na cestnom bicykli, hoci sa treba pripraviť na niektoré hrboľatejšie úseky a jeden asi 300 metrový úsek po lesnej ceste. Ide o príjemný okruh blízkym okolím Bratislavy. No úsek medzi Lužným mostom a Rovinkou sa dá využiť aj ako praktická skratka medzi Bratislavou a okolitými dedinami.

Propozície

• dĺžka – 49 km (spod Starého mosta a späť)
  • profil – rovinatý
  • povrch – 99% asfalt (90% kvalitný asfalt, 10% hrboľatý deravý asfalt, asi na 300 metroch je lesná cesta)
  • bezpečnosť – vysoká (väčšina cesty je cyklochodník, resp. málo frekventované bočné cesty)

Trasa

Prvý úsek cez Lužný most a okolité lesy, až po lokalitu Topoľové, je rovnaký ako na cyklookruhu cez Lužné lesy, ktorý som opísal v predchádzajúcom článku. No pre poriadok, to zopakujem aj v tomto článku.

Trasu začínam štandardne pod Starým mostom na petržalskej strane. Odtiaľto sa vydajte smerom na Čunovo, popod Prístavný most a okolo čističky na konci Petržalky. Cesta vedie po Dunajskej hrádzi a miniete aj niekoľko príležitostí na pivo 🙂

Dunajská hrádza

Po asi 8 kilometroch už vidíte nový Lužný most. Prejdite po ňom na druhú stranu Dunaja. Toto je jeden z najkrajších úsekov trasy. Most vedie pomerne vysoko ponad rieku a sú z neho krásne výhľady na jej ramená, aj na hausbóty postavené na brehoch.

Popri kochaní sa okolím si dajte pozor na dilatácie na moste. Sú tam celkovo štyri a dokážu pekne vytrestať bicykel

Mostom prejdete ponad „jazero“ Zemník, hlavný tok Dunaja, aj nejaké tie bočné ramená. Celý most je dosť dlhý, jeho prejazd má asi 3 kilometre. Najprv je to nenápadne hore a potom je to príjemne z mierneho kopca dolu.

cyklocesty luznymi lesmi pri Dunaji
Po zjazde z Lužného mosta vás cyklocesta vedie späť na slovnaftskú hrádzu. Nechoďte však až tam, ale hneď po zjazde zabočte doľava na úzku asfaltku

Po odbočení doľava vás úzka cestička vovedie do lesa. Asfalt je tu hrboľatý a dosť zašpinený od konárov a listov, ale nezmizne. Nie je to na rýchlu jazdu na cestnom bajku, hoci prejsť sa dá. Viac si to však užijete na hrubších gumách gravelu alebo krosového bicykla.

Rampa sa dá obísť a podľa tabúľ rozumiem, že cyklistom je vjazd povolený. Každopádne, vstupujete do lesa, tak rešpektujte prírodu
cyklocesty luznymi lesmi pri Dunaji
Asfaltová cesta tu vedie iba jedna, takže nie je kde zablúdiť. Asi po kilometri prídete na križovatku s inou asfaltkou. Tu sa vydajte doľava.

Vzápätí sa cesta opäť rozdvojuje. Tá väčšia vedie mierne doprava, menšia, na pohľad zarastenejšia, pokračuje rovno. To je slepá ulička, ktorá skončí v húští po pár sto metroch. Takže pokračujte tou vpravo.

Počas skorej jari boli lesy ešte holé a smutné, ale snežienky už začínali rásť. Keď sa les zazelená, je tento úsek príjemný

Chránený pred prípadným vetrom prídete cez les k skupine domov. Celý čas idete vlastne po modrej turistickej značke a tu, pri domoch, je smerovník. Je to lokalita Topoľové. Je to veľmi príjemné miesto, kde bol kedysi aj bufet. Ten teraz (jar 2022) nebol otvorený, ale zato je tam pár zlatých mačiek a dá sa kúpiť v jednom z domov aj med od včelára.

cyklocesty luznymi lesmi pri Dunaji
Po asi troch kilometroch prídete k skupine domov, Topoľové. Zahnite doľava

Za domami prejdete okolo ďalšej rampy a cez malé parkovisko. Je to ešte pár stoviek metrov lesom po hrboľatom asfalte.

Prídete k miestu, kde končí les a začínajú nadjazdy ponad diaľnicu. Je tu smerovník označujúci žltú turistickú značku a súčasne cyklocestu do Rovinky. Trasa vás posiela doprava a dolu z asfaltu, na lesnú cestu vedúcu po okraji lesa. Nebojte sa toho. Je to relatívne dobre prejazdné, udupané, ak nie je zrovna blato.

Cyklocesta cez Rovinku
Tento offroad úsek nebude trvať dlho. Asi iba 300 metrov a opäť sa objaví dobrý asfalt

Na konci lesa sa opäť objaví asfalt a nadjazd ponad diaľnicu. Tu začína veľmi príjemný úsek cyklocesty do Rovinky. Cesta tu vedie stromoradím cez polia. Asfalt je kvalitný, relatívne nový, hoci na niektorých miestach sú hrbole. Každopádne je to tu príjemná cyklistika mimo ruch mesta.

Cyklocesta do Rovinky
Cyklocesta cez Rovinku

Po asi 2 km, ako sa blížite k Rovinke, sa na ľavej strane objaví neveľké jazero. To už ste prakticky v Rovinke a za chvíľu prídete k prvým domom a vybehnete hore na hrádzu.

Hrádza v Rovinke. Cesta doľava by vás doviedla do Podunajských Biskupíc. Vy sa dajte doprava, smerom k Dunajskej Lužnej

Nasledovný úsek je tiež veľmi príjemný. Hrádza vedie po okraji dediny a medzi záhradkami a po ďalších asi dvoch kilometroch vás dovedie do Dunajskej Lužnej. Rozširovanie oboch dedín tu pokročilo tak, že už sa vlastne zotrel prechod medzi nimi. Prakticky plynulo sa prejde z Rovinky do Dunajskej Lužnej.

Cyklocesta cez Rovinku
Hrádza vedie stále po okraji dediny

Na orientáciu je tento úsek veľmi jednoduchý. Ak nezídete do niektorej z dedín na pivo, stačí sledovať hrádzu a pokračovať stále rovno. Hrádza vás prevedie cez Kalinkovo až do Hamuliakova, kde sa napojíte na hlavnú dunajskú hrádzu.

Hrádza medzi Kalinkovom a Hamuliakovom

V Hamuliakove vás cesta dovedie až k bufetom a k hlavnej dunajskej hrádzi. Miesto kde sa napojiť na dunajskú hrádzu identifikujete ľahko. Je tu parkovisko, je tu vždy pomerne veľa ľudí a parkujúcich áut.

Cyklocesta popri Dunaji
V Hamuliakove stačí prejsť ponad vodný kanál a vyjsť hore na hlavnú dunajskú hrádzu

Po dunajskej hrádzi sa dajte doprava, smerom na Bratislavu. Tento úsek je pomerne monotónny a je dobré, ak nefúka protivietor, pretože sa nie je kde skryť. Na ľavej strane vás sprevádza rieka Dunaj, na pravej je vodný kanál.

K Lužnému mostu to bude asi 10 km. Stále rovno. Čo je pozitívne, na zhruba deviatom kilometri je bufet 🙂

V nohách máte asi 37 km, keď prídete opäť k Lužnému mostu. Je to na vás, či budete pokračovať rovno po tomto brehu Dunaja až do Bratislavy a k Prístavnému mostu, alebo prejdete Lužným mostom na petržalskú stranu hrádze. Počtom kilometrov je to plus mínus rovnaké. Závisí od toho, kde končíte.

cyklocesty luznymi lesmi pri Dunaji
Na petržalskú stranu Dunaja je potrebné pri Lužnom moste zísť doprava a dolu z hrádze. Cyklocesta vás popod most dovedie až k výjazdu na most, ktorý je asi 1 kilometer od hlavnej hrádze

Stačí prejsť cez most a po petržalskej strane sa vrátiť rovnakou cestou, ako ste prišli, až k Starému mostu.

Ďalšie tipy na cyklovýlety v okolí Bratislavy nájdeš tu.

Download file: Rovinka_-_Dunajska_Luzna.gpx
Print Friendly, PDF & Email
Daj páčik, karma sa ti odmení :)
This Article Has 1 Comment
  1. Martin píše:

Dnes som absolvoval túto trasu.
    Super.
    Nabudúce si to prejdem s rodinou.