cyklocesty luznymi lesmi pri Dunaji

Cyklookruh cez dunajské lužné lesy

Postavenie Lužného mosta, ktorý spája slovnaftskú a petržalskú dunajskú hrádzu, mi rozšírilo možnosti na objavovanie nových zákutí na slovnaftskej strane Dunaja. Cyklookruh cez dunajské lužné lesy, ktorý dnes opíšem, je nenáročných 30 kilometrov, prevažne po cyklocestách, mimo automobilovú dopravu. Celý vedie po rovine, po relatívne dobrom asfalte, naskytnú sa na ňom pekné výhľady na Dunaj, prechádza príjemnými lužnými lesmi a nie sú na ňom žiadne prevýšenia, ak nerátam nejaké to vykrúženie hore na most.

Propozície

• dĺžka – 30 km (spod Starého mosta a späť)
  • profil – rovinatý
  • povrch – 100% asfalt (80% kvalitný asfalt, 20% hrboľatý deravý asfalt)
  • bezpečnosť – vysoká (väčšina cesty je cyklochodník, resp. málo frekventované bočné cesty)

Trasa

Trasu začínam štandardne pod Starým mostom na petržalskej strane. Odtiaľto sa vydajte smerom na Čunovo, popod Prístavný most a okolo čističky na konci Petržalky. Cesta vedie po Dunajskej hrádzi a miniete aj niekoľko príležitostí na pivo 🙂

Dunajská hrádza

Po asi 8 kilometroch už vidíte nový Lužný most. Prejdite po ňom na druhú stranu Dunaja. Toto je jeden z najkrajších úsekov trasy. Most vedie pomerne vysoko ponad rieku a sú z neho krásne výhľady na jej ramená, aj na hausbóty postavené na brehoch.

cyklocesty luznymi lesmi pri Dunaji
Popri kochaní sa okolím si dajte pozor na dilatácie na moste. Sú tam celkovo štyri a dokážu pekne vytrestať bicykel

Mostom prejdete ponad „jazero“ Zemník, hlavný tok Dunaja, aj nejaké tie bočné ramená. Celý most je dosť dlhý, jeho prejazd má asi 3 kilometre. Najprv je to nenápadne hore a potom je to príjemne z mierneho kopca dolu.

Po zjazde z Lužného mosta vás cyklocesta vedie späť na slovnaftskú hrádzu. Nechoďte však až tam, ale hneď po zjazde zabočte doľava na úzku asfaltku

Po odbočení doľava vás úzka cestička vovedie do lesa. Asfalt je tu hrboľatý a dosť zašpinený od konárov a listov, ale nezmizne. Nie je to na rýchlu jazdu na cestnom bajku, hoci prejsť sa dá. Viac si to však užijete na hrubších gumách gravelu alebo krosového bicykla.

cyklocesty luznymi lesmi pri Dunaji
Rampa sa dá obísť a podľa tabúľ rozumiem, že cyklistom je vjazd povolený. Každopádne, vstupujete do lesa, tak rešpektujte prírodu
Asfaltová cesta tu vedie iba jedna, takže nie je kde zablúdiť. Asi po kilometri prídete na križovatku s inou asfaltkou. Tu sa vydajte doľava.

Vzápätí sa cesta opäť rozdvojuje. Tá väčšia vedie mierne doprava, menšia, na pohľad zarastenejšia, pokračuje rovno. To je slepá ulička, ktorá skončí v húští po pár sto metroch. Takže pokračujte tou vpravo.

cyklocesty luznymi lesmi pri Dunaji
Počas skorej jari boli lesy ešte holé a smutné, ale snežienky už začínali rásť. Keď sa les zazelená, je tento úsek príjemný

Chránený pred prípadným vetrom prídete cez les k skupine domov. Celý čas idete vlastne po modrej turistickej značke a tu, pri domoch, je smerovník. Je to lokalita Topoľové. Je to veľmi príjemné miesto, kde bol kedysi aj bufet. Ten teraz (jar 2022) nebol otvorený, ale zato je tam pár zlatých mačiek a dá sa kúpiť v jednom z domov aj med od včelára.

Po asi troch kilometroch prídete k skupine domov, Topoľové. Zahnite doľava

Za domami prejdete okolo ďalšej rampy a cez malé parkovisko. Je to ešte pár stoviek metrov lesom po hrboľatom asfalte, kým sa cesta rozšíri. Sú tu dva nadjazdy ponad diaľnicu a fungl nový asfalt.

cyklocesty luznymi lesmi pri Dunaji
Doprava je tu však minimálna. Chodia sem len výletníci, minie vás iba pár áut

Pokračujte stále po tejto novej asfaltke. Za nadjazdami sa trochu pokrúti, ale nie je kde zablúdiť, ak sa budete držať cesty. Prevedie vás lokalitou Ketelec, čo je v podstate zopár domov. Taký zabudnutý svet, kam síce ešte chodí MHD, ale inak to už vôbec nepôsobí ako Bratislava 🙂

Asfalt urobili niekedy v zime, lebo na jeseň 2021 ešte bola táto cesta zúfalo rozbitá

Keď skončia domy, už z diaľky vidieť Slovnaft. Prídete na križovatku. Rovno vedie cesta s chrumkavým asfaltom do Podunajských Biskupíc. Vy zahnite doľava k Slovnaftu.

cyklocesty luznymi lesmi pri Dunaji
Cesta poza Slovnaft je už rozbitejšia. Treba dávať pozor na diery

Celý tento úsek okolo priemyselnej opachy meria asi dva kilometre a končí nadjazdom ponad diaľnicu. Za nadjazdom je ďalšia priemyselná krajina. Konkrétne areál spaľovne odpadov. No, aspoň viem, kam to všetko zo smetiaka ide 🙂

Toto je úsek, ktorý nie je moc malebný. Kto má však rád smetiarske autá, ten si príde na svoje 🙂
cyklocesty luznymi lesmi pri Dunaji
Keď skončí krajina potrubí a komínov, prídete na rázcestie. Dajte sa doľava popri potoku
Ocitnete sa v záhradkárskej krajine, ktorá je opäť príjemná

Asfalt je tu popukaný a vedie popri potoku, ale inak je to pekný úsek, ktorý vás dovedie až k vodárenskej stanici. Na jednej strane je potok, na druhej záhradky.

cyklocesty luznymi lesmi pri Dunaji

Pri vodárenskej stanici sa napojíte na cyklocestu vedúcu zo slovnaftskej hrádze. Tu sa dajte doprava

Cyklocesta ďalej vedie popri záhradkách, ktoré sú napravo. Naľavo sa objaví zátoka s odparkovanými loďami
Pokračujte stále rovno. Prídete k bufetu na konci

Pomaly sa vraciate do mesta. Za bufetom zahnite doľava a vzápätí potom doprava tak, aby ste pokračovali po cykloceste. Nasleduje dlhý rovný úsek medzi záhradkami a prístavom. Prejdete ponad začiatok malého Dunaja. Je tu jeden fajn bufet dolu pri záhradkách. Má tú skvelú vlastnosť, že je otočený na slnečnú stranu a slnku nič nebráni. Takže sa tu krásne sedí na pive 🙂

cyklocesty luznymi lesmi pri Dunaji
Cyklocesta vás dovedie popri prístave až k Prístavnému mostu

Na konci je potrebné už iba prejsť Prístavný most späť na petržalskú stranu a po hrádzi prebicyklovať posledné dva kilometre pod Starý most.

Ďalšie tipy na cyklovýlety v okolí Bratislavy nájdeš tu.

Download file: Cyklookruh_cez_luzne_lesy_-_okolo_Slovnaftu.gpx

Print Friendly, PDF & Email
Daj páčik, karma sa ti odmení :)