Malokarpatská edícia – Biely Kríž z Rače a Jurava

Dnešný okruh jazdím rád s kamarátmi v rámci rýchleho a intenzívneho vrchárskeho tréningu a súčasne vykecávačky. Obsahuje totiž všetko. Seriózne stúpanie na Biely Kríž, pekný dlhý zjazd do Svätého Jura, aj príjemnú rovinku na cyklotrase Jurava popri viniciach na vytočenie nôh a pokec na záver. A stíhate to obehnúť aj večer po práci.

Propozície

• dĺžka – 21 km (z kruháču pri Zajacoch v Rači a späť)
  • profil – kopcovitý
  • povrch – 100% asfalt
  • bezpečnosť – vysoká (doprava minimálna, ak sa na vás zrovna na úzkej lesnej cestičke nevyrúti z kopca kamión s drevom 🙂 )

Trasa

Trasu začíname pri krčme 3 Zajace v Rači. Odtiaľto hneď začína stúpanie dlhé asi 4,5 km na Biely Kríž. Je to jeden z najkrajších, ale zároveň aj najťažších kopcov v Malých Karpatoch. A práve preto, ak ho vyjdete, tak sa máte čím pochváliť 🙂

Kruhac v Raci pri Zajacoch
Začiatok trasy na kruháči pri Zajacoch v Rači. Hneď za hostincom sa ide doľava a hore.

Po asi 300 metroch stúpania sa cesta rozvetvuje. Držte sa úplne vpravo. Popri domčekoch vás cesta dovedie na parkovisko, kde sa otáča aj autobus. Ďalej už chodí iba minimum áut a stretnete iba cyklistov a chodcov. Cesta vedie pekným lesom.

Stupanie na Biely Kriz
Na tejto križovatke si dajte pozor, aby ste sa držali vpravo.
Za parkoviskom sa už ponárate do lesa.

Celé 4 km stúpania majú pomerne rovnomerný sklon, okolo 7%, takže, ak si nájdete svoje tempo, vyjdete hore úplne v pohode. Zaručene tu stretnete dosť cyklistov, ktorí môžu byť pre vás motivácia v stúpaní hore. Asi v polovici stúpania príde najstrmší úsek, kde sa sklon blíži k 11%.

Stupanie na Biely Kriz
Najstrmší úsek, ale aj príležitosť na pauzu.

Hneď za týmto strmým úsekom sa cesta opäť rozdvojuje. Naľavo vedie na Červený Kríž, napravo na Biely Kríž. Odtiaľto to však už zväčša odsýpa rýchlo a tesne pred vrcholom je úsek „takmer“ rovinky, kde si nohy oddýchnu.

Rozdvojka za najstrmším úsekom. Pokračujte vpravo.

Hore na Bielom Kríži je bufet, ktorý je otvorený prakticky stále a tiež lúka, kde sa dá odpočinúť. Aspoň ja som tento bufet zavretý ešte nezažil 🙂 V tomto momente už máte odmakané to najhoršie a do Svätého Jura to už pôjde v pohode.

biely kriz
Biely Kríž. Fotku si požičiavam z iného môjho výjazdu, keďže počas toho posledného bolo pochmúrne počasie, málo svetla a fotka sa mi rozmazala. Alebo sa mi klepali ruky z toho stúpania 🙂

Zjazd do Svätého Jura

Z Bieleho Kríža sa viete vybrať na viacero smerov. Jedným je aj Železná studnička. Ak sa chcete dostať do Svätého Jura, pokračujte akoby ďalej v stúpaní doprava. Ono to ešte pôjde chvíľu mierne hore, ale potom už dosiahnete najvyšší bod a začne asi 8 km zjazd.

Zjazd z Bieleho Kriza do Svateho Jura
V zjazde miniete odbočku v tvare trojuholníka na Lozorno, resp. Borinku. Pokračujte rovno.

Asfalt je chvíľu rozbitý a hrboľatý, ale potom, najmä za smerovníkom Tri Bresty a odbočkou na Limbach, je už dokonale rovný. Natiahli ho na jar 2020, takže radosť zjazdovať. Je tu aj pár zákrut, ktoré zjazd oživia a otestujú kvalitu bŕzd.

Tri Bresty a odbočka na Limbach doľava. Opäť sa držte dobrého asfaltu vpravo.

Po tejto zjazdárskej radosti už prichádzate do Svätého Jura. Okolo kostola sa spustíte až do centra, stále dolu. Na hlavnej ulici nájdete viacero vinárničiek, čiže opäť príležitosť na pauzu 🙂

Svaty Jur
Centrum Svätého Jura

Cyklotrasa Jurava

Ulicou sa spustite až na hlavnú cestu z Pezinka do Bratislavy. Zabočte doprava na Bratislavu. Tu príde úsek dlhý asi necelý kilometer, kedy je potrebné ísť po hlavnej ceste. Je to však dvojprúdovka, takže aj vo väčšej premávke sa dá zašiť. Čoskoro príde odbočka na cyklotrasu Jurava. Odbočka na Juravu je hneď za súvislou zástavbou. V podstate, akonáhle zbadáte priemyselné haly, dajte sa doprava do bočnej uličky, ktorá vedie paralelne s hlavnou cestou.

Odbočka na Juravu

Jurava vás pekne dovedie až do Rače mimo premávku. Tu už prichádza zaslúžená rovinka a čas na pokec. Hoci, nejaké tie vlnky sa ešte objavia. Miniete zaujímavý Pustý kostolík s odpočívadlom. Škoda len, že sem nenatiahli studničku s pitnou vodou. K tomu sme na Slovensku na cyklotrasách ešte mentálne nedospeli 🙂

Pustý kostolík

Cesta sa odtiaľto ťahá pomedzi vinice s výhľadom na Malé Karpaty. Na jeseň, keď dozrieva hrozno a listy na stromoch žltnú, je to farebná pastva pre oči. Mám tento úsek veľmi rád.

Cyklocesta Jurava

Po pár kilometroch prídete na začiatok (alebo koniec) Rače. Je tu ešte jeden cyklobufet s názvom „Optimista“. Kúsok za ním sa cestička, po ktorej idete, opäť pripája na hlavnú cestu. Pár metrov predtým je malý zelený smerovník označujúci cyklocestu a je tam odbočka medzi paneláky. Odbočte a potom už stačí ísť stále rovno pomedzi domy, až prídete opäť k Zajacom. Na záver cesty si tak viete dať pivo nie len u Zajacov, ale aj v Pivovare u Ábela. Ja mám radšej obyčajné krčmy, takže u mňa vyhrávajú Zajace 🙂

Kruhac v Raci pri Zajacoch

Teraz na jeseň, keď sa príroda bude zafarbovať, budem jazdiť do Karpát viac a prinesiem vám aj viac tipov, kde sa túlať po miestnych cestách. Dúfam, že počasie ešte nejaký ten mesiac vydrží.

Download file: Zajace_BK_Jurava.gpx
Print Friendly, PDF & Email
Daj páčik, karma sa ti odmení :)