Cyklookruh pohraničím Slovenska, Maďarska a Rakúska

Cyklookruh pohraničím Slovenska, Maďarska a Rakúska som objavil už dávno a jazdím ho často. Krajina je síce obyčajná vidiecka, ale zato navštívite tri krajiny a z pohľadu bezpečnosti je tento cyklookruh výborný. Takmer úplne sa totiž dokážete vyhnúť autám. Asfalt je použiteľný aj pre cestné bicykle. Odporúčam ho preto skôr na rýchlejšiu tréningovú jazdu. Pre mňa je to taká tréningová srdcovka, aby som sa nekrútil furt len po hrádzi.

Rieka Leitha

Propozície

• dĺžka – 68 km (spod Starého mosta a naspäť do Petržalky)
  • profil – rovinatý
  • povrch – 100% asfalt
  • bezpečnosť – vysoká (prevažne cyklochodník bez áut, resp. málo frekventovaná dedinská cesta)

Trasa

Slovensko

Spod Starého mosta v Petržalke zamierte po hrádzi do Čunova. Po cca 17 km prídete k bufetu „Obrátka“. Pokračujte po telese hrádze rovno smerom do Rajky, asi 500 metrov, až k hranici s Maďarskom.

Slovensko – Maďarská hranica

Maďarsko

Prejdete okolo hraničného domčeka, dolu po panelovke, cez mostík ponad Chorvátske rameno a po nejakých 2 km ste v Rajke. Stále sa držte asfaltky, tá vás do Rajky spoľahlivo dovedie.

Chorvátske rameno medzi Čunovom a Rajkou

V Rajke sa potrebujete dostať cez dedinu na hlavnú cestu do Mosonmagyaróvaru. Pri benzínke MOL sa napojíte na cyklochodník, ktorý vedie paralelne s hlavnou cestou aj so železnicou.

Cyklochodník vedúci až do Mosonmagyaróvaru

Cyklochodníkom pôjdete do najbližšej dediny Bezenye. Ak je skoré leto, viete si nazbierať aj jahody na jahodovom poli 🙂 V Bezenye celkom exoticky znejú chorvátske nápisy na smerových tabuliach v dedine, úplne nečakaná vec pár kilometrov od Bratislavy.

Odbočka v dedinke Bezenye

Pár sto metrov po vstupe do dediny hľadajte odbočku na Hegyeshalom. Je kúsok pred kostolom. Tento úsek cesty vie byť krásne opustený. Síce idete po klasickej ceste, ale áut je tu minimum. Niekedy na 7 km úseku stretnete sotva jedno. Je to taká pravá maďarská rovinka. Asfalt je trochu hrboľatý, ale dá sa. Cestou prejdete cez koľajnice a popod diaľnicu a prídete do dediny Hegyeshalom.

Samota kúsok od Bratislavy

V dedinke Hegyeshalom prídete ku kostolu, kde je križovatka s hlavnou cestou. Zahnite doprava, smerom na Rakúsko. Idete síce po klasickej ceste, ale má širokú krajnicu vnímanú ako cyklochodník a za dedinou sa už napojíte na oddelený cyklochodník.

Hegyeshalom
Z Hegyeshalomu do Rakúska vedie pohodlný cyklochodník

Rakúsko

Rakúska hranica je pár kilometrov za Hegyeshalomom. Počas utečeneckej krízy pred pár rokmi to tu celkom žilo a bolo vidno autobusy plné migrantov. Odvtedy na hranici hliadkujú rakúski colníci, ale cyklistov nijako neriešia. Vždy im iba zamávam.

Maďarsko – Rakúska hranica v Nickelsdorfe

Za hranicou ide cesta s pohodlnou a širokou krajnicou, takmer bez áut, do najbližšej rakúskej dedinky Nickelsdorf. Choďte až ku kostolu v strede dediny. Tesne pred kostolom je odbočka doprava.

Nickelsdorf – odbočte doprava

Kúsok po odbočení sa cesta rozdvojuje. Držte sa vľavo a prejdete poza dedinu až k železničnému priecestiu. Môžete sledovať už aj značenie cyklotrás, konkrétne cyklotrasu B26. Za železničným priecestím sa dajte doľava, paralelne s traťou.

Poznámka: Ak by ste pokračovali rovno, prídete do dediny Deutsch Jahrndorf, odkiaľ sa viete asfaltkou popri trojhraničnom bode dostať späť do Rajky. Viete si tak skrátiť celú trasu.

Cyklotrasa B26 na úseku z Nickelsdorfu do Zurndorfu

Smerujete paralelne s koľajnicami cez polia a lesíky až do Zurndorfu. Prídete až k železničnej stanici pred Zurndorfom a miernym kopčekom opäť vyjdete na hlavnú cestu. Odmenou za kopček je krátky zjazd do dediny, kde sa to dá ale celkom pekne rozšliapať 🙂

Zjazd do Zurndorfu

Zurndorfom prejdete až do stredu dediny popri kostole a pri záhradkárstve je nenápadná odbočka vpravo. Stále sledujte cyklistické značenie, konkrétne trasu B26.

cyklookruh cez tri staty Slovensko, Madarsko, Rakusko
To množstvo rastlín určite neprehliadnete

Ulička vás dovedie k najkrajšej časti celého okruhu. K rieke Leitha, ktorá inak pramení pod Schneebergom. Prejdete mostom cez riečku a zahnete doľava. Cestička vás povedie nejaké 4 km paralelne s vodným tokom. Pod mostom cez rieku je vždy kopec domáceho vtáctva – kačky, husi a podobné jedlé veci 🙂

Úsek popri riečke Leitha

Na tomto úseku vždy stretnem aj nejaké tie poľné zajace alebo srnky. Na jeho konci prejdete popod železnicu až k odpočívadlu v Gattendorfe. Nájdete tu aj smerovník. Pama 6 km, Kittsee 12 km. Odtiaľto je to domov už len kúsok. Za chvíľu ste v Pame.

Cyklistická cestička do Pamy

Smerujete popri koľajniciach až do Pamy. Na hlavnej ceste v Pame zahnete doľava a po pár sto metroch prídete k potravinám „Nah & Frisch“. Zahnite doprava a hneď za odbočkou je studnička na vodu. Voda je pitná.

Studnička v Pame

Aby ste sa dostali do Kittsee, musíte hneď za studničkou zahnúť ešte raz doprava a potom, asi po kilometri, keď prejdete koľajnice, hneď za nimi zas doľava. Dlhou rovinkou potom prídete k diaľnici a popod diaľnicu do Kittsee.

Rovinka medzi Pamou a Kittsee

Z Kittsee sa už môžete rozhodnúť, kadiaľ to máte bližšie domov. Na hlavnej ceste v dedine môžete zamieriť doprava na Rusovce alebo doľava do Petržalky. Ak zahnete doľava, pôjdete dedinou až k Sparkasse. Pri nej zahnete doprava do uličky, ktorá vás dovedie až na Slovensko, do Petržalky na Kopčiansku a k železničnej stanici Petržalka.

Doprava späť na Slovensko

Ako som písal na začiatku, táto trasa nie je veľmi vyhliadková z pohľadu prírodných scenérií, ale vďaka tomu, že idete po dobrých asfaltových cyklochodníkoch, resp. po cestách s minimálnou dopravou, viete si tu krásne a v kľude zatrénovať celých 70 km.

Trasa sa dá predĺžiť, ak v Bezenye nezahnete na Hegyeshalom, ale pôjdete až do Mosonmagyaróvaru, a až z neho do Hegyeshalomu. Prípadne si ju viete skrátiť, ak za Nickelsdorfom pôjdete na Deutsch Jahrndorf a do Rajky.

Download file: 3_staty.gpx
Print Friendly, PDF & Email
Daj páčik, karma sa ti odmení :)