Bratislava

Servis bicykla pred a počas cyklovýletu

Ahojte, v dnešnom článku zhrniem moje skúsenosti a tipy, ako riešiť servis bicykla pred cestou a ako sa oň starať počas niekoľkodňového cyklovýletu. Opäť ide len o moju osvedčenú prax. Technicky som lama a ako správny inžinier ekonómie, ktorý mal to šťastie, že ho nezrazila električka počas celých piatich rokov štúdia, mám dvojročný projekt aj z namontovania poličky doma. Ale spomenuté rady mi pomáhajú prežiť a úspešne sa (zatiaľ) vyhýbať technickým problémom na cestách.

Nemecko blizko Salzburgu

Servis pred cestou

Základné pravidlo, ktoré som sa naučil, znie: „Aj jednoduchší bajk, ak ho dobre zoservisujete, vydrží dlho jazdiť bez poruchy.“

Toto je jedna z podstatných vecí pri plánovaní cyklovýpravy. Ako som spomínal, ja nie som manuálne zručný. Preto servis pred cestou ponechávam na profesionálnom servise v cykloobchode.

Základ, ktorý vždy požadujem, je:

  • kontrola nábojov a stredu,
  • centrovanie kolies,
  • doladenie prehadzovačiek.

Jednoducho, ten nutný základ, aby sa to celé kotúľalo a nikde nebola vôľa. A moja dobrá prax je nahodiť vždy novú reťaz. Životnosť reťaze je orientačne tých 2 000 km, takže to mi celkom vychádza, že spotrebujem jednu reťaz na jeden dlhý výlet.

Užitočná vec je aj nahodiť nové plášte. Nový dezén naozaj veľmi pomôže ochrániť pred defektom. Sám som sa o tom presvedčil na ceste do Istanbulu. Podcenil som plášte a ponechal som tie staré, ojazdené, ešte pôvodné od výroby, ktoré už mali asi 7 000 km za sebou. Výsledok bol 8 defektov počas 24 dní. Moje odporúčanie sú plášte Schwalbe Marathon Plus Tour.

Rovnako sú samozrejmosťou aj brzdy. Ale na tie „véčkové“ moje mantavé ruky stačia, takže toto si servisujem sám 🙂 Ak už máte bicykel dlhšie, je dobré si dať prekontrolovať aj stav bowdenov, aby sa vám nejaké lanko neroztrhlo na ceste.

Balkan Macedonsko Mavrovo

Údržba bicykla počas cesty

Počas cesty je to už s údržbou horšie. Častokrát sú zlé poveternostné podmienky, bajk schytá veľa dažďa a vlhkosti v noci. O blate a prachu ani nehovorím. Navyše, obvykle mám so sebou iba univerzálny imbusový multikľúč. Takže moje opravy a servis počas cesty sa obmedzujú len na pravidelné čistenie a mazanie reťaze a príležitostné dotiahnutie nejakej tej skrutky.

Najmä po daždivom a blatistom dni zvyknem vždy ráno handrou vyčistiť reťaz a namazať ju. To je asi úplný základ. Ak toto nezanedbáte, bajk tú vodu znesie a bude vám slúžiť počas celého výletu. Raz sa mi napríklad stalo, že prestal fungovať predný prešmykač. Stačilo ho poriadne vyčistiť a problém bol odstránený, takže čistotu bajku nezanedbávajte.

Žiadne špeciálne náhradné diely nenosievam. Možno by som mal, ale spolieham sa na to, že či už by rachla jedna špajdla z výpletu alebo nejaký diel naozaj odíde, vďaka univerzálnosti môjho typu bicykla by som náhradný diel zohnal aj na mieste. O univerzálnosti a praktickosti lacnejších bicyklov píšem v článku Bicykel vhodný na cyklocestovanie.

ukrajina synevyr

Slovo na záver

Hlavný odkaz tohto môjho článku je, aby ste sa o bajk starali poriadne. Spomínaný servis pred cestou je otázkou možno 30 eur, ale nič nepíska, nevŕzga a nepreskakuje. A počas cesty sa toho nemusíte tiež báť. Keď to zvládne lama ako ja, zvládne to každý. Podstatné je nezanedbať údržbu dlhodobo, lebo potom pred výletom z pivnice vytiahnete niečo na úrovni hrdzavej dedkovej ukrajiny 🙂

A nezabudnite ani na servis po návrate! Počas cesty sa predsa len niečo rozkýve, rozladí, niekde sa možno chytí nejaká tá hrdza. Je lepšie spraviť to hneď, kým ste ešte pod pozitívnym dojmom z celej cesty, ako sa potom o pol roka, keď už dávno zabudnete, čudovať, čo všetko nefunguje a mať časový stres pred ďalším výletom 🙂

ukrajina hoverla

Print Friendly, PDF & Email
Daj páčik, karma sa ti odmení :)
This Article Has 5 Comments
  1. Dávid píše:

    Predpokladám tie originál plášte z výroby boli obyčajné nie protiprierazové. Akú reťaz používaš?

  2. lacobranicky píše:

    Klasicku Shimano HG 40, ale uz som prisiel na to, ze esxistuje aj hg70…ma vacsiu vydrz. Ta hg 40 je strasny sunt. Vytahana za 700 km. Sice vydrzi, ale podla mierky je uz za zivotnostou.

  3. lacobranicky píše:

    Uplne lacaky co tam CTM dava od vyroby. Ale aj tak vydrzali asi 7000 km. 3000 z toho sice boli uz tie „defektove“ do Istanbulu, ale prvych 4000 bolo bez problemov 🙂

  4. Reggaedancer píše:

    Cau Laco, vidim ze tvoja najnovsia jazda s nazvom „Pieskumu terenu“ z 14.5.2020 si siel do Banskej Stiavnice.
    Ten vykon cez ten kopec pred Banskou Stiavnicou je obdivuhodny.
    Ked chodim do Banskej Stiavnice, a idem autom cez usek Hodrusa Hamre – Banska Stiavnica,
    tak vzdy snivam o otm ako by bolo super jazdit tento nekonecny strmy kopec, a autom tam niekedy mam problem a ako zaradit prevod, ci jednotkou alebo dvojkou na niektorych pasazach, a nie to ze ist bicyklom.
    Lenze je to dost daleko od Bratislavy. Ked som siel okolo Slovenska na bike a poslednu etapu(Banska Bystrica-Bratislava) sice som siel cez Bansku Stiavnicu, ale nesiel tento usek, kedze som siel opacny smer. Pozeram ako si siel ten kopec, ten najstrmsi segment „Bana Zlaty Stol – Teply Potok“, 3.5km, 9% , si siel priemerkou 12.4km/h a HR len 148bpm. Obdivuhodne. Klobuk dole.
    Snad raz tadial pojdem na bike, ale nejako musim vymysliet ako. Bol som neraz v Banskej Stiavnici na Cross triathlon, ale vtedy beriem so sebou MTB bike, takze s takym bajkom nechcem v ziadnom pripade ist po ceste s takymto super kopcom.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *