Balkan Albansko Durres

Bicykel vhodný na cyklocestovanie

Ahojte, v dnešnom článku zhrniem moje skúsenosti a tipy, ako si vybrať bicykel vhodný na cyklocestovanie. Čo píšem v článku, to je len moja osvedčená prax, takže, prosím, neberte to ako jedinú pravdu. Mnoho cyklocestovateľov môže mať úplne iný názor a skúsenosti. Najmä, pokiaľ ide o tak emotívnu vec, akou je najobľúbenejší bicykel. Mne však táto prax počas 4 rokov cestovania na bicykli a zhruba 16 000 kilometroch zatiaľ funguje 🙂

Istanbul a Modra mesita

Jeden univerzálny pracant alebo špecialista?

Vybrať si jeden univerzálny bicykel, ktorý prejde všetko, alebo mať na každú príležitosť špecialistu? Toto je večná otázka. Aj tak každý zanietený cyklista povie, že ideálny počet bicyklov je N+1, pričom N = počet bicyklov, ktoré už aktuálne vlastní. Nakoniec aj tak závisí len od peňazí a od miesta v pivnici / byte / garáži.

Väčšina ľudí však asi nechce mať v byte na stene každej izby odparkovaný jeden bajk, ani na výbavu minúť polročnú výplatu. Preto, ak sa ma niekto známy spýta, aký bicykel si kúpiť, zväčša mu odporučím krosový bajk. Sú síce miesta, ktoré s krosom neprejdete, ako napríklad ukrajinské poloniny alebo taký Silk Road Mountain Race v Kirgizsku, ale na 90% príležitostí bežnému cyklocestovateľovi stačí. A to je cieľom.

Ja osobne som zo spomínaných 16 000 precestovaných kilometrov prejazdil 10 000 km na krosovom bicykli. Zvládol ukrajinské tankodromy (na Ukrajine klasifikované ako štandardná cesta druhej triedy), odtiahol ťažký a naložený cyklovozík, zvládol 3 000 km bez servisu do Istanbulu, a tiež Gruzínske offroad stúpania do horských sediel.

Rýchlosť krosového bicykla síce nie je oslnivá, ale veľa odnesie, prejde takmer všetko a využijete ho aj na bežnú prevádzku doma, ako napríklad pravidelné dochádzanie do krčmy a podobne 🙂

Rozvodie Baltickeho a Cierneho mora v Polsku

Výbava a parametre bicykla

Cena versus pokoj mysle

Čo sa týka výbavy, ceny, parametrov bicykla a jeho značky, opäť môžem povedať len moju subjektívnu preferenciu. Kupujete pracanta, nie ozdobu. Ja volím preto jednoznačne lacnejší model s čo najjednoduchšou výbavou. Nie je to otázka peňazí. Ale pre mňa je cyklocestovanie o slobode a o eliminovaní čo najviac technických porúch a rizík.

Brať so sebou drahý bicykel, ktorý sa budete báť niekde oprieť, aby sa neoškrel lak, prípadne nechať pred obchodom, aby vám ho neukradli, to vám na bezstarostnosti nepridá. Rovnako preprava lietadlom, a niekedy aj vlakom, býva dosť nešetrná. Pri drahom bicykli je človek oveľa citlivejší.

Istanbul
Odniesol aj túto krabicu na letisko po štvorprúdovkách Istanbulu 🙂

Čo je jednoduché, to sa nemá ako pokaziť

Z pohľadu výbavy sa mne osvedčila univerzálna a jednoduchá výbava. Na mojom krose mám len obyčajné prehadzovačky Shimano 3×7 a V-brakes. Sú to tie úplne klasické prehadzovačky a brzdy, na akých sme brázdili sídliskové chodníky ešte ako deti. Funguje to a je to jednoduché. Ak napríklad zlomíte prehadzovačku v krajine, kde je cyklistická infraštruktúra v plienkach, určite zoženiete skôr takúto jednoduchú vec (aj keby vám to mal nejaký ochotný domáci odmontovať hoci aj z vlastného bicykla, ak mu zaplatíte), ako zháňať nejakú drahú vyššiu radu. V konečnom dôsledku, pokiaľ sa nenaháňate za výkonom, kotúľa sa to rovnako.

Univerzálnosť, ľahká dostupnosť dielov, je teda pre mňa jednoznačná priorita. Rovnako je to aj s údržbou a opravami. Čo je jednoduché a čo ste sa naučili opravovať ešte ako dieťa, to si ľahko opravíte kdekoľvek na ceste ako MacGyver 🙂 Zato, ak by mi aerolinky skrivili kotúč na kotúčovej brzde (stalo sa známemu), tak s tým reálne nespravím nič bez servisu.

Pozor však na extrémne lacáky z obchodných centier. Do toho by som rozhodne nešiel. Lacný bajk od etablovaného výrobcu je vždy na určitej úrovni kvality. Hoci má základné a jednoduché diely, tieto diely majú svoju trvácnosť, rokmi osvedčenú kvalitu a tuhosť. No bajk z obchodného centra, kde ušetríte možno stovku, sa vám veľmi rýchlo rozviklá a už to nikdy poriadne nepodoťahujete dokopy.

Dunajska cyklocesta a miesto zvane Schlogen

Koľko teda do bicykla investovať?

Čo to znamená v praxi? Ak nepôjdete na extrémne ťažký opotrebovávací pretek alebo náročný MTB bikepacking, kde ide aj o váhu, rýchlosť prehadzovania a extrémne poveternostné podmienky, tak vám úplne stačí bajk okolo 500 eur. Nematurujte dlho nad radom výbavy. Skôr sa sústreďte na pevnosť rámu, pretože bajk bude naložený a nebude sa s ním zaobchádzať šetrne.

O bajk v cene okolo 500 eur sa nebudete extrémne báť a ľahko zoženiete prípadné náhradné diely. Avšak, berte od špecializovaného výrobcu bajkov, prípadne z normálneho cykloobchodu. Nie z obchoďáku.

Teraz si možno hovoríte, nevydržia drahšie diely a drahší bicykel dlhšie a viac bez údržby ako lacný bajk, ktorý ja tak preferujem? Moja odpoveď – určite áno. Ale aj jednoduchší bajk, ak ho dobre zoservisujete, bez problémov vydrží hoci aj 3 000 km. A to je štreka, ktorá asi pre 90% cyklocestovateľov úplne postačuje. A tiež je, podľa mňa, lepšie si za ušetrené peniaze kúpiť radšej pohodlnú karimatku na noc, prípadne kvalitné nepremokavé oblečenie.

Bratislava

Na čo tiež myslieť?

Viac, ako na modelovú radu prehadzovačky a vymakané kotúčové brzdy, myslite radšej na:

  • pevnosť rámu – bajk veľa odnesie a niekedy sa s ním nebude nakladať šetrne, tak voľte pevnejší rám
  • správna veľkosť rámu – nech sa vám dobre sedí a neničíte si chrbát za tie dlhé precestované dni
  • kolesá – pevnejší a hustejší výplet unesie a vydrží viac, tiež je podľa mňa lepšia veľkosť 28″ ako 26″
  • plášte – tie s dobrou ochranou proti prepichnutiu vás ochránia pred otravným defektom. Všeobecne medzi cyklocestovateľmi vyhrávajú plášte Schwalbe Marathon Plus Tour.
  • priestor na plášte – dajte si pozor, aby v prednej vidlici, aj v zadnej stavbe rámu, bol postačujúci priestor na dostatočne široké plášte. Nezabudnite, že volíte univerzálnosť a je možné, že budete často meniť hrúbku plášťov podľa typu výletu
  • predvŕtané úchyty v ráme – aby bolo kam namontovať zadný nosič, dodatočné stojany na fľašu, prípadne brašne aj na prednú vidlicu
  • vhodné sedlo – otestujte si to vhodné ešte pred cestou, nech netrpíte, keď už pôjde do tuhého
  • nášľapné pedále (SPD)- ak s nimi máte skúsenosti, pomôžu vo výkone viac, ako kopec peňazí za nejaké to kilo dolu na váhe bicykla
  • komfort úchytu na riadidlách – toto je ľahko meniteľná vec, ale určite sa zamyslite nad rohmi, prípadne pohodlnými madlami na riadidlách, kvôli zmene polohy rúk počas dlhých jázd
  • nedajte sa zlákať na rôzne vychytávky, ako nastaviteľný sklon nástavca riadidiel, bicykle narvaté lacným odpružením za podivne nízku cenu a pod. – opäť príležitosť na poruchy
  • predná vidlica – ja osobne dávam prednosť fixu, ale toto je úplne vec preferencií. Lacné bajky majú zväčša aj lacné a slabo odpružené predné vidlice, ktoré navyše nevydržia toho mnoho. Toto je presne komponent, do ktorého sa oplatí zainvestovať viac peňazí. Mimo asfaltu to oceníte. Odporúčam uzamykateľnú vidlicu, aby ste nepružili na asfalte, kde potom strácate zbytočným pružením energiu.
  • stred a ložiská kolies – tieto tri krútiace sa veci sú absolútny základ, aby ste niekam spoľahlivo došli. Typu a kvalite týchto komponentov venujte určite viac pozornosti ako napríklad modelovej rade radenia. Hoci musím s pokorou priznať, že ja o tejto časti môjho bicykla neviem nič 🙂 Nechávam to na odborníkov v servise.

Hlavne sa naozaj sústreďte na to, či by ste si vedeli niečo aj svojpomocne opraviť a či je šanca, že nájdete náhradné diely. Prečo to toľko spomínam? Pretože napríklad v Gruzínsku som s pomocou Googlu našiel v celej krajine len tri obchody v pár veľkých mestách. Aj to boli len také drobné obchodíky, v porovnaní s našou krajinou. Hľadať tam nejakú prémiovú radu radenia, prípadne drahý komponent, by bolo dosť na dlhé lakte.

Nemecko blizko Salzburgu

Bicyklujte

Hlavný odkaz tohto môjho článku je, aby ste sa nebáli a nepodceňovali bajk, ktorý už máte doma. Bežnú cykloturistiku väčšina bicyklov zvládne a naozaj nemusíte špekulovať nad niečím drahým, pomaly pridávať výbavu, až sa dostanete na niekoľkotisícovú cenovú hladinu. S kľudným svedomím si kúpte bajk, na aký vám stačí peňaženka. Pokojne choďte aj s tým čo už máte doma, len si ho dajte poctivo zoservisovať pred cestou a zamyslite sa sedliackym rozumom nad praktickou stránkou veci. O servise a o výbave, ktorú si na moje cesty vždy pribalím, vám napíšem v nasledujúcich článkoch.

Ďalšie diely seriálu o cyklocestovaní nájdete v kategórii Cyklocestovanie v praxi.

passau passau
Print Friendly, PDF & Email
Daj páčik, karma sa ti odmení :)
Be the first to comment

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *