Gruzinsko Zekari Pass

Plánovanie trasy cyklovýletu

Viete, kam chcete ísť, aj koľko si na výlet môžete utrhnúť času. Otázka ale je, koľko toho stihnete prejsť a zvládnete vôbec toľko kilometrov niekoľko dní po sebe? A kadiaľ vlastne ísť? Plánovanie trasy cyklovýletu je, pre mňa osobne, vždy tou najkrajšou časťou prípravy, keď už dopredu snívam o miestach, ktoré navštívim. Môj postup tvorby trasy popíšem v tomto článku.

Prečítajte si aj ďalšie články zo seriálu cyklocestovanie v praxi.

Koľko toho stihnem prejsť?

Toto je tá najťažšia otázka a súčasne jednoduchá matematika. Samozrejme, záleží od toho, čo od výletu očakávate. Či chcete ísť pohodovo, užívať si prírodné scenérie, stretnutia s miestnymi ľuďmi alebo poznávanie pamiatok, alebo či to chcete vziať viac športovo. Myslím však, že nikto z nás sa na výlete nechce vyslovene flákať a chceme toho vidieť čo najviac. Denná vzdialenosť teda závisí od vašej kondičky a terénu. Inteligentne som povedal, že? 🙂

Gruzinsko Cierne more

Denný objem kilometrov

Aj netrénovaný, ale zdravý človek dokáže denne prejsť tých 80 km. Mám to overené na kolegovi, cyklistickom začiatočníkovi bez kondičky. A to sa stíhal venovať ešte aj pivu 🙂 Ak sa bicyklujete pravidelne, prípadne sa venujete inému športu a máte nejaký základ, myslím, že ani 100-130 km denne nebude pre vás problém. A ak je cyklistika váš denný chlebík, tak môžete smelo plánovať aj 150 km a viac.

Kopce znižujú tento objem zhruba o tretinu. Rovnako, ak idete po nespevnenej ceste. Nič tak nezničí odhodlanie a denný objem kilometrov ako rozbitá blatistá cesta. Tieto moje odhady platia pre bežného cykloturistu, ktorý sa pohybuje prevažne v civilizácii a na aspoň akých takých cestách. Ak sa chystáte na MTB bikepacking a prenášate bajk cez korene niekde na hrebeni hôr, tam sú denné objemy ďaleko ďaleko menšie.

bicykel

Dajte si čas na regeneráciu

Pri týchto denných vzdialenostiach stihnete regenerovať a stihnete sa aj kochať. Regenerácia je dôležitá. Odporúčam večer končiť pred západom slnka. Večerných pár hodín, kým ste hore a len sa povaľujete na karimatke, na ubytku alebo v lokálnej krčme, je pre dobrú regeneráciu úplne kľúčových. A ráno potrebujete byť svieži na novú porciu kilometrov.

Nebojte sa toho. Môže sa to zdať veľa, ale ak nemáte celý deň nič iné na práci, iba bicyklovanie, stihnete toho prejsť veľa. Každý tretí, štvrtý deň si naplánujte voľnejší deň. Ja to robím tak, že si pozriem nejaké zaujímavé mesto, prípadne si užívam pláže a more.

Vždy je potrebná nejaká rezerva

Nezabudnite na rezervu. Stať sa môže hocičo od úrazu, ktorý vás spomalí, cez poruchu bicykla, až po fakt nezjazdné chladné a daždivé počasie, obchádzky na cestách a podobne. Preto si ja vždy nechávam 10-20 % času ako časovú rezervu. Napríklad, keď som išiel v roku 2018 zo Slovenska do Istanbulu, mal som na celý výlet 30 dní. Cestu dlhú 2 700 km som si rozplánoval iba na 24 dní (110 km denne – bežne by som zvládol 150 km denne, ale pre neistý povrch ciest na Ukrajine som denný objem znížil). 3 dni som chcel stráviť prehliadkou Istanbulu a ďalšie 3 dni boli rezerva.

Balkan Albansko Durres

Plánovanie trasy

Zvolím si body záujmu na mape

Keď už viete, koľko toho denne plus-mínus stihnete prejsť a koľko kilometrov sa vám zmestí do celého výletu, môžete si zvoliť body záujmu, ktoré chcete navštíviť a viete, že to k nim stihnete. Potom sa už iba snažte tieto miesta spojiť čo najkratšou a najrozumnejšou spojnicou tak, aby ste videli čo najviac.

To najzaujímavejšie na začiatok

Ak máte tú možnosť, naplánujte si tie najzaujímavejšie ťaháky výletu na začiatok. Z jednoduchého dôvodu – ak by sa čokoľvek pokazilo v nasledujúcich dňoch, to najkrajšie ste stihli vidieť a zažiť, a nebude vám až tak ľúto, že sa výlet nepodaril úplne podľa predstáv.

Makarska Chorvatsko Plitvice

Denný plán etáp

Veľmi dôležité je spraviť si aj predbežný denný rozpis etáp. Je to preto, že nechcete napríklad skončiť na noc niekde v horách nad 2 000 metrov a mrznúť v spacáku. Prípadne, keďže ja spávam pod širákom, nerád končím v noci vo veľkom meste, kde sa nedá dobre zakempiť. Prechody miest s hustou dopravou, prípadne vysoké horské sedlá vás zbrzdia, a či už spíte v hoteli alebo vonku, je dobré mať predstavu, kde sa ocitnete na noc. Je to užitočné aj preto, aby ste si naplánovali, kde si dokúpite jedlo alebo dobijete elektroniku.

Appky na plánovanie trasy

Appky a weby na plánovanie trasy sú skvelým pomocníkom. Ja používam prevažne Bikemap.net, Ridewithgps alebo offline mapy do mobilu cez WorldMapper. Ich výhodám, nevýhodám a bližšiemu popisu sa budem venovať v jednom z nadchádzajúcich článkov.

Planovanie trasy cyklovyletu mapa ridewithgps

Urobte si backup plán

Nad záložným plánom sa vždy zamyslite. Hoci je málo pravdepodobné, že vám niečo definitívne zhatí plány, ale stať sa môže čokoľvek. Niekedy ani rezervné dni nestačia a vtedy je dobré vedieť, ako stále vyťažiť z výletu maximum.

Pri plánovaní trasy si všímajte, kadiaľ vedie železnica, či existuje nejaká skratka, ktorou sa môžete vybrať, ak budete cítiť, že plánovanú trasu nestíhate, aké sú v danej krajine možnosti kúpy alebo servisu bicykla a podobne.

Môj plán B pre výlet do Gruzínska bol proste len ten, že som si vzal vodičák. Ak by aerolinky zašantročili môj bicykel, alebo sa čokoľvek pokazilo, keď už som v takej ďalekej krajine, chcem ju vidieť. Autom by to síce nebolo ono, ale stále lepšie ako smutný čakať 4 dni, kým sa nájde bajk 🙂

Gruzinsko Akhalkalaki

Ak už v duchu počítate, kam a na ako dlho vyrazíte, tak tento článok splnil účel 🙂 Plánujte vždy radšej menej, ale nebojte sa toho. V lete je denné svetlo aj 15 hodín, a to aj pomaly ďaleko zájdete. V najbližších článkoch napíšem viac o starostlivosti o bajk počas cesty a o výbave na cestách.

Daj páčik, karma sa ti odmení :)
Be the first to comment

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *