Cyklotrasa v dedine Pama

Cyklocestičky pomedzi rakúske vinice a polia

Blízky rakúsky vidiek je popretkávaný úzkymi asfaltkami vinúcimi sa medzi dedinkami, kde nestretnete takmer žiadne auto. Niektoré slúžia ako oficiálne cyklocesty, niektoré ako poľné cesty. Všetky vedú cez polia a vinice, rovinatým, alebo mierne zvlneným terénom. Tieto cyklocestičky pomedzi rakúske vinice a polia sú na jeseň najkrajšie, keď sú vinice a polia farebné a svetlo celý deň vyzerá ako počas zlatej hodinky.

Propozície

• dĺžka – 45 km (spod Starého mosta a späť)
  • profil – rovinatý až mierne zvlnený
  • povrch – 100% asfalt (resp. chvíľu panelová hrádza okolo mosta Lafranconi)
  • bezpečnosť – vysoká (väčšina cesty je cyklochodník, resp. asfaltové poľné cesty)
Cyklotrasa v Bergu

Trasa

Trasu začínam štandardne pod Starým mostom v Petržalke. Odtiaľto je potrebné sa vydať popod most Lafranconi po panelovej hrádzi k hraničnému priechodu Berg a ďalej do samotného Bergu.

Cyklotrasa pri Bergu
Za hraničným priechodom prejdite doľava, cez hlavnú cestu. Bočná cestička vás potom dovedie do Bergu.

Dedinou Berg pokračujte hore do mierneho kopca, až takmer na jej koniec. Cesta sa tam rozdvojuje. Hlavná pokračuje doľava, vy choďte rovno do bočnej uličky a opäť až na koniec dediny. Cesta sa tu opäť rozdvojuje. Pravá vetva vedie hore na Königswarte, kam je ale zákaz s bicyklami.

Cyklotrasa v Bergu
Hore za Bergom choďte vľavo do kopca. Toto je najstrmší a najdlhší kopec celého okruhu.

Vydajte sa vľavo. Čaká vás tiež celkom výživný kopec, ale odmenou je super výhľad na dedinu Edelstal a okolie. A tiež dlhý zjazd až do Edelstalu.

Zjazd do Edelstalu

Hneď na začiatku Edelstalu, pred kruháčom, zahnite doprava do bočnej uličky. Cez dedinu sa prebicyklujte ku kostolu do centra.

Cyklotrasa v dedine Edelstal
Kostol a požiarna stanica v Edelstali
Hneď za kostolom v nasledujúcej uličke choďte hore, doprava
Sledujte cyklotrasu B211 Heideradweg. Najprv odbočte doľava a po cca sto metroch opäť doľava k vínnym pivničkám.

Samotné vínne pivničky stoja za zastávku. Zahnite doprava a prejdite cez ne. Úzkou asfaltkou pokračujte opäť do kopca.

Vínne pivničky v Edelstali

Kopec je celkom strmý, ale nie je dlhý. Po ľavej strane je vinica a po pravej les. Na vrchole kopca asfaltka zahne doľava a krátkym zjazdom vás dovedie na hlavnú cestu.

Na hlavnej ceste doprava

Toto je jeden z dvoch úsekov, ktoré vedú po klasickej ceste na celom okruhu. Asi kilometer sa spustíte okolo ďalších pivníc, kde nalievajú víno 🙂 Na konci pivníc je kaplnka, za ňou opustíte hlavnú cestu a zahnete doprava na malú bočnú asfaltku.

Cyklotrasa v dedine Edelstal
Za pivnicami a za kaplnkou doprava

Nasleduje opäť mierne stúpanie pomedzi vinice. Je to oficiálna cyklotrasa. Sú tam smerovníky na prípadných odbočkách, takže nie je kde zablúdiť. A navyše sa tak krásne vyhnete hlavnej ceste.

Cyklotrasa v dedine Prellenkirchen
Sledujte smerovníky

Asfaltových odbočiek je tu viac, ale ak budete sledovať cyklistické smerovníky, prídete do dediny Prellenkirchen. Aj v Prellenkirchene sa treba orientovať podľa kostola. Hneď po vstupe do dediny, na rázcestí, sa dajte doľava.

Po vstupe do dediny Prellenkirchen sa držte vľavo
Cyklotrasa v dedine Prellenkirchen
Prídete ku kostolu a na hlavnú cestu. Prejdite krížom cez ňu a pokračujte rovno

Cesta vedie dlho rovno pomedzi polia. Spoločnosť vám robia iba veterné mlyny. Táto rovinka trvá naozaj dlho, asi 4 km. Nikde neodbočujte.

Nikam neodbáčať, stále rovno 🙂
Jesenné farby cestou

Cesta vás prevedie popod diaľnicu a paralelnú okresku až k odbočke na Pamu – vpravo. Aby to bolo dostatočne záživné, choďte opäť rovno ešte asi 2 km 🙂

Popod diaľnicu a potom doprava na Pamu

To už prídete do dediny Pama. V centre dediny je obchod Nah&Frisch. Na križovatke pred ním odbočte vľavo, prejdite okolo škôlky a následne za škôlkou odbočte vpravo. Sledujte cykloznačku na ceste. Pri škôlke je aj studnička na vodu. Skvelý zdroj na studničky je aj táto stránka 🙂

V centre Pamy doľava
A vzápätí za škôlkou hneď doprava

Po asi 500 metroch cesta križuje železničnú trať. Hneď za koľajnicami sa dajte doľava. Nasleduje dlhá rovinka popri trati až do Kittsee.

Cyklotrasa v dedine Pama
Železničné priecestie a hneď za ním doľava
Popri koľajniciach až do Kittsee
cyklocesta do Kittsee
Po asi 2 km prídete pod diaľnicu. Treba opäť prekrižovať trať a prejsť popod most. To už vidíte dedinku Kittsee

Do Bratislavy sa dostanete rovnako, ako som opísal v predchádzajúcom článku Cyklookruh rakúsko – maďarským pohraničím.

V Kittsee na najbližšej križovatke zabočte doľava. Vpravo by vás časom cesta doviedla do Jaroviec

Dedinou Kittsee pokračujte po hlavnej ceste. Miniete jeden hostinec a prejdete centrom dediny okolo kostola.

dedina Kittsee
Kittsee. Ak by ste sa dali tou odbočkou vpravo pri Sparkasse, dovedie vás na Kopčiansku. To je vhodné, ak končíte cestu v Petržalke. Pre cyklistov z iných mestských častí je lepšie pokračovať ešte kúsok rovno.
Až za kostolom objavíte Schokolade Fabrik. Tu zbehnite doprava popri nej. Cesta vás privedie k futbalovému štadiónu
Futbalový štadión obíďte sprava a podľa cyklosmerovníkov držte smer na Berg – na obrázku odbočka vľavo

Do Bergu vedie ďalšia dlhšia rovinka. Pred vami už vidno kopčeky, ktoré sú nad Bergom.

cyklocesta do Bergu
V Bergu nájdete ďalšie odpočívadlo. Je tu aj studnička na vodu

Hneď za odpočívadlom zahnite doprava. Cesta vás po asi dvoch kilometroch privedie k hraničnému priechodu Berg. Tu už stačí prejsť hlavnú frekventovanú cestu a dostať sa opäť na hrádzu. Hrádza vás dovedie späť do Bratislavy popod most Lafranconi až k Starému mostu.

Colnica v Bergu
Download file: Vineyards_short.gpx
Print Friendly, PDF & Email
Daj páčik, karma sa ti odmení :)
This Article Has 4 Comments
  1. Anna píše:

Toto vyzerá ako super stránka, teším sa z nej! 🙂 Veľmi sa mi páči popis na úvod a tiež záverečná mapa.. určite aj fotky sú užitočné, len som si ich ešte podrobne neštudovala… Pri tejto trase navrhujem tiež obmenu medzi Kittsee a Starým mostom, aby sa nešlo 2x po tej istej trase… tak sa dá ísť aj cez Petržalku, popri Inchebe a ŽST Petržalka a Kopčany… aj keď je pravda, že sa potom vynechá pekná cestička medzi Kittsee a Bergom. To len taký návrh na obmenu 🙂

• Anna píše:

Prečo je pri mojom mene smutný emotikon?

• cyklocesty píše:

ja tam mam nejaku automaticku formu emotikonov, ktore pridava nejaky plugin a on dava (mozno preto ze nemam platenu verzi) take ironicke pokrcene emotikony 🙂 Velmi tomu sam nerozumiem, som lama v tomto.

Ano je to mozne a mozno je to aj praktickejsie 🙂 ALe ked to pisem, musim sa riadit aj istou davkou jednoduchosti. Lahsie je opisat cestu cez Berg, ako cez Kopciansku, nasledne vysvetlovat ten cyklochodnik cez stred Petrzalky, nadchod nad Einsteinovou a Inchebu. Je tam vela komplikacii, predlzilo by to clanok, bolo by to zmatocnejsie. Beriem to skor tak, ze ked uz sa clovek dostane do mesta, nejako sa domov trafi 🙂 A celkovo, diky za pochvalu 🙂