Cyklisticke svetlo Fenix BC30R

Porovnávací test svetiel na bicykel

Ahojte! V uplynulých dňoch sa mi dostali do ruky tri zaujímavé svetlá na bicykel. Každé z týchto troch svetiel bolo inej koncepcie a iného výkonu. Hecol som sa, vzal som každé von do tmy pojazdiť a vyskúšať. V tomto článku zhrniem krátke porovnanie týchto cyklistických svetiel. Napíšem, aké sú ich výhody a nedostatky.

Išlo o krátky a jednorazový test. Preto sa zaoberám najmä svietivosťou každého z nich, užívateľským pocitom a dojmom, aký zanechali. Netestoval som výdrž batérie alebo odolnosť v ťažkých podmienkach. Svetlá na test mi zapožičala predajňa PRO CYCLING v Bratislave. Takže, poďme na to!

Cyklosvetlo Fenix BC21R

Cyklisticke svetlo Fenix BC21R

Parametre

  • maximálny výkon – 1 000 lm
  • dosah – 145 metrov
  • výdrž batérie pri maximálnom výkone – 2 hodiny
  • 4 režimy intenzity + režim blikania (1 000, 400, 150, 50 lm + blikanie 400/50 lm)

Toto svetlo na mňa hneď na prvý pohľad aj vybalenie z krabice urobilo dobrý dojem svojou jednoduchosťou a praktickosťou. Ide o kompaktné svetlo s jediným tlačidlom, jednou LEDkou ako indikátorom energie a jednoduchým upínaním na riadidlá cez šróbovací rýchloupinák. Zacvaknete a môžete jazdiť. Žiadne zbytočné vychytávky, žiadne komplikácie.

Cyklisticke svetlo Fenix BC21R
Rýchle a pevné upnutie na riadidlá a ľahké vycvakávanie samotného svetla

Plusy

  • dosah pri maximálnej intenzite je veľmi slušný – na 50 metrov som na hrádzi komfortne videl aj neosvetleného človeka v čiernom oblečení
  • dosah je úplne dostatočný aj pre rýchlu jazdu nad 30 km/h
  • dosah pri najnižšej intenzite 50 lm stačí na pomalú cykloturistickú jazdu, keď šetríte energiou
  • rozptyl svetelného kužeľa je na asfalte uspokojivý, vidíte aj po stranách cesty
  • rýchle prepínanie medzi stupňami pomocou jediného tlačidla
  • odolný povrch, ktorý vyzerá, že vydrží aj ťažšie podmienky, prípadne pád na zem
  • pevné, spoľahlivé a jednoduché uchytenie na riadidlá pomocou rýchloupináku so závitom
  • rovnako rýchle a pohodlné pripnutie a odcvaknutie svetla z nástavca
  • blikanie má veľmi príjemný a jemný prechod medzi intenzitou 50 lm a 400 lm – neoslepuje to ostrými kontrastami na ceste
  • praktické malé svetlo, ktoré môžete mať vždy po ruke, alebo použiť aj ako baterku na cykloturistickom výlete

Mínusy

  • rozptyl svetelného kužeľa stačí na asfalte, ale pri rýchlej jazde v lese to nie je úplne ono
  • tlačidlo prepínania režimov je dosť citlivé, na nerovnom teréne sa často netrafíte do želaného stupňa
  • rovnako dvojklik na režim blikania chce cvik, najmä ak máte rukavice
Cyklisticke svetlo Fenix BC21R

Hodnotenie

Toto svetlo ponúka solídny výkon za relatívne slušné peniaze. Pokiaľ zrovna nevalíte 50 km/h dolu trailom v noci v lese, tak svietivosť plne postačuje. Jednoduché ovládanie, kvalitné prevedenie a dlhá uvádzaná výdrž pri najnižšom stupni (50 lm – 36 hodín) robia toto svetlo dobrým aj pre cyklocestovateľov, ktorí potrebujú vytrvalé svetlo, ktoré ich nenechá v štichu. Rovnako uspokojí aj cestných cyklistov, ktorí potrebujú dobrú viditeľnosť pri vysokej rýchlosti. Ak by som mal toto svetlo hodnotiť známkou v škole, tak mu dávam 1-. Ten mínus je za príliš citlivé tlačidlo prepínania.

Cyklosvetlo Knog PWR Road

Cyklisticke svetlo PWR road
Režimy sa prepínajú rotáciou prednej časti

Parametre

  • maximálny výkon – 600 lm
  • výdrž batérie pri maximálnom výkone – 2 hodiny
  • 3 režimy intenzity + 3 režimy blikania (600, 330, 65 lm + blikanie 600, 250, 65 lm)

Ak bol predchádzajúci Fenix jednoduchý, toto svetlo zas bola „komplikiáda“ od začiatku do konca. Myšlienka tohto svetla je, že okrem svetla ide aj o powerbanku. Takže z toho nie je ani dobré svetlo, ani dobrá powerbanka. Už zo samotného upínania na riadidlá som mal hlavu v smútku. Plastový rýchloupinák pôsobil veľmi neisto. Ako som s tým majstroval, trochu viac som ho vyšróboval a miniatúrny kovový kolík, ktorý to celé istí, letel s cinknutím niekam na strakatú dlážku medzi kvetináče. Kolík, na ktorom to celé stálo a padalo sa ledva našiel 🙂

Cyklisticke svetlo PWR road
Plastový rýchloupinák a to koliesko na uchytenie svetla – prečo?

Keď sa to konečne podarilo a svetlo som upol na riadidlá, vôbec nebudilo dojem, že mi niekde cestou pri nerovnostiach v lese neuletí zas. Aj samotné upevnenie svetla do nástavca neurobili rýchlym zacvaknutím, ale musíte si to tam prácne zakrútiť takým malým kolieskom. Svietidlo sa skladá z dvoch častí: prednej, ktorú tvorí samotné svetlo, a zadnej, ktorú tvorí powerbanka. Režimy sa prepínajú otáčaním tej prvej časti.

Plusy

  • skúsme nájsť pozitíva – svetelnosť pri maximálnej intenzite 600 lm je slušná
  • na asfalte sa nemusíte báť ani vyšších rýchlostí
  • rozptyl svetelného kužeľa je lepší ako pri predchádzajúcom Fenixe
  • odhliadnuc od upevnenia na riadidlá, samotné svetlo pôsobí solídne a odolne
  • ak sa vám v noci pri jazde vybije mobil skôr ako svetlo, tak máte šťavu na dobitie pár percent

Mínusy

  • svetlo ponúka tri režimy blikania, čo je podľa mňa zbytočné, aj tak sa v rýchlosti za jazdy netrafíte do toho vyvoleného
  • blikanie je veľmi ostré a rýchle a boleli z toho oči
  • režimy sa prepínajú rotáciou prednej časti svetla, na nerovnejšom teréne sa ťažko trafíte do toho režimu, ktorý chcete, najmä ak tam zavadzajú tri režimy blikania
  • rýchloupinák pôsobil veľmi slabo
  • oddelenie a spájanie predného svetla a powerbanky ide celkom tuho, opäť komplikácia tam, kde to mohlo byť jednoduché
  • powerbanka má kapacitu 3 350 mAh, na čom končí myšlienka kombinácie svetla a powerbanky, pretože ak ste si už chvíľu svietili, veľa energie na nabitie telefónu už aj tak neostalo
Cyklisticke svetlo PWR road
Obe časti, keď sú rozdelené

Hodnotenie

Uvedomujem si, že som toto svetlo zhodnotil celkom kriticky. Je to však môj subjektívny pohľad. Možno mi iba nesadlo do preferencií a niekto by sa z kombinácie svetla a powerbanky tešil. No ja chcem radšej jednoduché a odolné svetlo a malú powerbanku si kľudne skryjem do vrecka, ak mám pocit, že sa mi na výjazde zíde. Pri tomto svetle vidno, že ak chcete mať všetko v jednom, nemáte nič poriadne, a že komplikovať veci, ktoré sa dajú urobiť jednoducho, fakt nie je dobrá cesta. Školská známka 4, lebo aspoň svieti.

Fenix BC30R

Cyklisticke svetlo Fenix BC30R

Parametre

  • maximálny výkon – 1 800 lm / 1 000 lm
  • dosah – 161 metrov
  • výdrž batérie pri maximálnom výkone – 2h 40 min
  • 4 režimy intenzity + režim blikania + režim burst (1 000, 400, 150, 50 lm + blikanie 150 lm + burst 1 800 lm)

Toto svetlo je o niečo väčšie a ťažšie, ale pôsobí dobre a výkonne. Upevnenie na riadidlá je rovnako ako pri prvom recenzovanom Fenixe cez skrutkovací rýchloupinák a samotné svetlo sa pohodlne zacvakne do nástavca. Vychytávkou tohto svetla je displej, ktorý ukazuje zostávajúci čas svietenia, a tiež pribalený spínač. Ten si viete inštalovať na riadidlá bližšie k ruke, aby ste pri prepínaní intenzity svetla nemuseli dávať ruku dole z gripu, ale ovládate svetlo pohodlne palcom.

Cyklisticke svetlo Fenix BC30R

Plusy

  • svetlo ponúka maximálny štandardný výkon 1 000 lm, svietivosť mi ale príde omnoho lepšia ako pri Fenixe BC21R
  • na maximálnom výkone máte už pocit osvetlenia ako z auta, dosah je naozaj dobrý a svetelný kužeľ pekne osvetľuje aj okolie
  • prepínanie intenzity sa robí pohodlne cez káblový spínač alebo tlačidlami +/- na samotnom svetle
  • v oboch prípadoch to ide ľahko, je to ideálne tuhé a zároveň citlivé, aby ste sa trafili do správneho režimu svietenia
  • súvislým stlačením káblového spínača viete krátkodobo aktivovať burst mód a nachvíľu si poriadne prisvietiť na cestu v sile 1 800 lm (len to nerobte, ak niekto beží oproti, lebo mu obhoria vlasy 🙂
  • displej ukazuje zostatkový čas svietenia, čo je veľmi praktické
  • kvalitné prevedenie upnutia na riadidlá
  • vďaka širokému svetelnému kužeľu a dobrému výkonu je svetlo ideálne na rýchly zjazd v lese

Mínusy

  • mínusom je snáď len väčšia váha
  • režim blikania je taký mierne spomalený, hoci príjemný na oči, aj keď možno až príliš… bliká to tak pokojne a pomaly, že ma to na rovnej hrádzi až skoro uspávalo 🙂
Cyklisticke svetlo Fenix BC30R

Hodnotenie

Toto svetlo zanechalo veľmi dobrý dojem. Výkon je na cestu plne postačujúci, v lese je tiež viditeľnosť výborná. Veľké pozitívum je, že vidíte čas zostávajúceho osvetlenia, takže vás nenechá v štichu. Spínač, ktorý si viete umiestniť hneď vedľa gripu na riadidlá, sa v nerovnom teréne tiež zíde. Známka v škole by bola 1, pretože nie je nič, čo by som mu mohol reálne vytknúť.

Ukážka osvetlenia

Fotiť mobilom tmavú cestu nie je veľký výhra. Ale predsa som skúsil pri každom zo svetiel urobiť fotku pri maximálnom výkone osvietenia, aby ste si vedeli predstaviť ako svietia v praxi.

Cyklisticke svetlo Fenix BC21R
Fenix BC21R
Cyklisticke svetlo PWR road
PWR Road
Cyklisticke svetlo Fenix BC30R
Fenix BC30R

Ďalšie recenzie nájdete na https://cyklocesty.sk/zo-zivota-cyklistu/recenzie-cyklistickeho-vybavenia/

Daj páčik, karma sa ti odmení :)
This Article Has 2 Comments
  1. Den píše:

    Seva, moja skusenost – mam silnejsiu verziu Knog-u, som s nim ale uplne spokojny. Rezimy svietenia/blikania sa daju upravovat, cez desktop appku. Moznosti je tam nespocet. Upevnujem ho na rajdy zospodu, pod predstavec na stred na graveli, na mtb pod predstavcom vlavo. Zatial cca 9 mesiacov bez problemov, rychla jazda v noci v lese uplne super. Prepinanie za jazdy v terene bez problemov (hlavne v noci! :)), nosievam ho aj na prilbe. Mne to prepinanie rezimov pride uplne intuitivne, jemne pootocis a hotovo. To spajanie svetla a tela power banky casom trochu povoli, ide tam ale vodeodolnost, preto je to pocitovo tuhsie. . Pre mna je vyhodou aj vyuzitie s kompatibilnymi produktami Knog ako napr. kempovacie svetlo, repracik, atd. Mam aj recenzovane svetlo Fenix BC30R a aj s nim som velmi spokojny. Diky za strukturovanu a prehladnu recenziu!

    • cyklocesty píše:

      Vzdy je to o preferencii. Ak pouzivate viac Knog produktov, tak ta synergia ma zmysel. Ja som robil len rychlotest, tj. jeden vyjazd. Cize to je viac menej o prvom dojme. Mozno len netrafilo to svetlo v ten den dobru konstelaciu mojej nalady :D:D

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *