Zwift

Cyklotrenažér – čo to robí, má to zmysel, aké má výhody a nevýhody?

Má zmysel kupovať cyklotrenažér? Čo mi to prinesie a nestane sa z toho len krám, ktorý bude zbierať prach? Aký trenažér si viem vybrať, čo to vlastne robí a nezomriem na tom nudou?

Ja sám som si kúpil trenažér po dlhom váhaní a mám ho asi dva roky. Dovtedy som si cyklotrenažér spájal s tým rozheganým stacionárnym bicyklom, ktorý majú mnohí doma zahodený niekde v kúte. Zavadzia ako svokra na dlhej návšteve a človek by ho najradšej vyhodil. Ale nepatrí sa. Bol to darček.

Skúsim to teda celé zhrnúť a napísať moje skúsenosti. Ak váhaš, alebo nie si v tejto téme celkom doma, tak toto je článok pre teba.

Cyklotrenazer Zwift

Aký trenažér si kúpiť?

V zásade ide o jednu hlavnú otázku. Smart alebo nie smart? Medzi ne-smart trenažéry môžeme zaradiť všetko od obyčajných valcov cez spomínaný stacionárny bicykel až po sofistikovanejšie veci, do ktorých nasadíte svoj bajk a magnetický zotrvačník vám simuluje odpor.

Potom je tu smart cyklotrenažér. Hlavný rozdiel je v tom, že takýto trenažér sa dokáže spárovať s tréningovou appkou ako Zwift či Rouvy a simulovať realitu. Zvolíš si trasu a trenažér sám mení odpor podľa toho, či šliapeš do kopca alebo z kopca a verne simuluje percento stúpania. Prípadne dokáže podľa prednastaveného tréningu dávať intervaly, alebo striedať vysokú záťaž s nízkou. Appka premieta obraz, ukazuje parametre jazdy a avatar ide adekvátnou realistickou rýchlosťou podľa toho, ako do toho dupeš.

Cyklotrenazer Zwift

Áno, aj niektoré ne-smart trenažéry sa dokážu spárovať s appkou ako Zwift a dať istý zážitok z jazdy. No bude to niečo ako sex cez sklo. Lepšie ako nič za ten peniaz, no aj tak si časom kúpiš smart.

Smart cyklotrenažér zväčša funguje tak, že zhodíš zo svojho bicykla zadné koleso, nasadíš bajk a trenažér cez kazetu dáva odpor. Prehadzuješ si klasicky, ako keby si jazdil vonku. Alebo v inej verzii pripneš celý bajk ako je, aj so zadným kolesom. To dolieha na valec, ktorý dáva odpor.

Smart cyklotrenažér ti dokáže merať výkon vo wattoch a kadenciu, appka ti zas dopočíta rýchlosť, vzdialenosť a nastúpané metre, takže máš aj dáta o svojej jazde a synchronizáciu so Stravou.

Cyklotrenazer Rouvy

Ako je to s hlučnosťou?

Uvažovať vôbec nad cyklotrenažérom, ak bývaš v paneláku? Pri tejto otázke to môže celé zhasnúť. Každý trenažér to má inak. Mám v paneláku skúsenosť s Elite Direto X, do ktorého bajk nasadíte bez zadného kolesa, a tiež aj s trenažérom Tacx Flow Smart, do ktorého upnete celý bajk ako je, čiže aj so zadným kolesom.

Robí to určitý hluk, ale za dva roky sa sused z bytu dole neprišiel sťažovať. Ten hluk nie je nič hrozné ani nadmerné. Prirovnal by som to k pustenej mikrovlnke. Zospodu ťa ešte väčšinou tlmí gumová podložka, ktorá toho dosť odfiltruje. Ak nerúbeš kruté watty o druhej v noci, netreba hlučnosť riešiť.

Trenazer

Aké appky sa dajú použiť?

Smart trenažér sám o sebe ti bude na prd. Potrebuješ k nemu appku. Hoci každý trenažér má svoju defaultnú (predvolenú) „výrobnú“ appku, ktorá ti dáva isté možnosti tréningu, aj tak nakoniec každý presedlá na tie najrozšírenejšie: Zwift, Rouvy, Tacx, Wahoo Sufferfest alebo RGT.

Appky stoja spravidla okolo plus mínus 15 Eur za mesiac. Až tieto appky robia celú srandu okolo cyklotrenažéra. Odpadá obrovská monotónna nuda, s ktorou bojoval asi každý, kto kedy šliapal na klasickom stacionári. Appka ti premieta virtuálny svet, reálne videá z ciest, interaktívne sa v nej vieš pretekať s inými online trenažéristami a hlavne vraví trenažéru, čo má robiť. Či pritvrdiť odpor alebo zvoľniť. Meria ti parametre ako výkon, kadenciu, rýchlosť, vzdialenosť. Robí to jazdenie interaktívnym a realistickým.

K jednotlivým appkám spravím separátny článok, pretože to by bolo na dlho. Každá ma svoje pre a proti. Tu to zhrniem iba zopár vetami.

Zwift – asi najrozšírenejšia appka, kde vždy stretneš tisícky iných jazdcov. Je to také cyklistické GTA, kde sa je vždy s kým naháňať vo virtuálnom svete. Videohra, ktorá ťa ale dokáže pekne odpáliť.

Rouvytop simulátor na kopce. Videá sú z reálnych trás, čiže si človek môže zaspomínať na vrcháriny alebo úseky, ktoré v lete prešiel, alebo si vyskúšať epické alpské stúpania doma v obývačke. Veľmi realistické.

Tacx – jazdí to priateľka, ale čo som vypozoroval, je to veľmi podobné Rouvy – reálne trate.

Wahoo Sufferfest – tu nie je ani virtuálny svet, ani reálne trasy, ale sú tu tréningové videá a kvalitne štruktúrované tréningy. Nie je to taká zábava, ale ako seriózny tréningový plán je to dosť profi a veľmi efektívne.

Cyklotrenazer Zwift

Je to zábava?

Ťažká otázka. Mňa to baví veľmi. Frajerku tiež. Ale poznám ľudí, ktorí trpia aj napriek všetkým tým interaktívnym veciam, ktoré smart trenažér ponúka. No ja som človek, ktorý dokáže 16 hodín bicyklovať sám cez rovné Maďarsko a večer mi to príde ako pekne strávený deň, ktorý rýchlo ubehol. Takže mnou sa riadiť nedá 🙂

V zásade je to maximálna možná zábava, akú ti môže súčasná technika ponúknuť. Môžeš si užiť jazdu v balíku, zničiť sa na preteku, voľne si zajazdiť s kamošmi, užiť si svetovo známe kopce, prípadne sa sústrediť na systematický a štruktúrovaný tréning. A ak ani to nepomáha prežiť tú hodinku denne, stále si vieš pustiť film, ale aspoň ti to mení odpor a nezabudneš šliapať.

A nemalé plus je aj to, že nemusíš ísť v zime do pľušte a tmy, navliekať na seba dvesto vrstiev a zadrbať si bajk vonku.

Trenazer

Má taký tréning zmysel?

Určite áno. Samozrejme, závisí od toho, čo jazdíš. Aj na smart cyklotrenažéri sa dokážeš flákať. Ale minimálne ťa to núti trochu sa hýbať a nebyť úplne beznádejné tlsté prasa počas vianočných sviatkov. A ak si dobre navolíš tréning, v marci keď sa stretneš s kamošmi vonku, tvrdo zaplačú 🙂

Tým, že to verne simuluje odpor aj realitu, vieš sa nastaviť na čo potrebuješ. Dlhé jazdy na chudnutie, krátke intervaly na výkon, časovky do kopca. Je to na tebe. Ja z toho často zliezam rozbitý ako auparkový turista vyhnaný na Biely Kríž a nohy sa mi klepú ako pornoherečke po celodennej šichte. Dokonca som vypozoroval, že sa na tom viem zničiť lepšie ako vonku. Predsa, vonku sa človek, najmä ak ide sám, nedonúti vyjsť z komfortnej zóny Z2 a trochu sa vytrápiť. Trenažér ťa prinúti. Tréning ti nerozhádže vietor, hustá premávka, motáci na hrádzi ani počasie.

Cyklotrenazer Rouvy

Na čo ešte nezabudnúť?

Ak máš trenažér aj appku, potrebuješ ešte podložku a ventilátor. Podložka nie je len na tlmenie hluku susedom pod tebou, ale hlavne aby si sa nepotil na podlahu. Ten pot na trenažéri je najhoršie negatívum. Z človeka leje ako z krhly, aj keď je tempo ľahké. Ja vždy miniem dva uteráky a aj tak musím utierať všetko.

Ventilátor s tým potom súvisí. Okno dokorán je síce nutnosť, ale aj tak nepomáha. Ja síce ventilátor stále nemám, a preto skončím vždy spotený ako albánsky kamionista, ale už sa fakt chystám, že si ho kúpim. Bez neho je to trápenie.

Ďalej potrebuješ tablet, telku, počítač – jednoducho niečo, čo si drbneš pred oči, aby si videl krajinku, ktorou sa bicykluješ. A možno stolček, kam si to položíš.

S tým zobrazovacím zariadením súvisí aj ANT jednotka. Je to takáto chujovinka, ktorá spojí počítač s trenažérom. Niekedy sa spojíš aj cez bluetooth, na to nepotrebuješ nič, ale ANT je spoľahlivejšie a bluetooth mi nefungoval pri každej appke.

No a nakoniec, ak máš verziu, kde bicykel bez zadného kolesa nasadíš do trenažéra, treba ti ešte kazetu. Rovnakú akú používaš na bicykli. Tú raz nasadíš na trenažér a je to. Inak by si ju musel zo zadného kolesa premontovať zakaždým hore-dole, a to by ťa jeblo. Nezabudni, že na montáž/demontáž kazety treba ešte nejaké to spešl náradie.

Ak máš verziu trenažéra, kde dole zadné koleso nedávaš, je fajn si kúpiť špeciálny plášť na trenažér. Má na to konzistenciu, grip a menej hučí, vraj.

Zwift

Koľko do toho vraziť?

Koľko máš. Treba pozerať hlavne na dva parametre. Maximálny výkon vo wattoch, ktorý dokáže nasimulovať a percento stúpania, ktoré zvláda. Tie lacnejšie lowendovky vedia nasimulovať okolo 800 wattov a sklon cca 6-7%. Takže ak si zviera, ktoré nohami vonku rozoberá asfalt, kúp si niečo výkonnejšie, čo zvládne aspoň 1500 W. Ak si žena, ktorá si chce pokrútiť, sem tam si dať kopček, ale netreba sa ti štverať na Zoncolan, stačí ti low-end.

Lacnejšie verzie sa dajú v Decathlone zohnať aj za 180 Eur v akcii. Najdrahšie srandy idú do cenových úrovní vysoko nad 1000 Eur. Ale ako sa vraví, s pridanou cenou nestúpa rovnomerne aj pridaná hodnota. Takže ak nepotrebuješ, aby ťa ten trenažér potom aj osprchoval, nakŕmil, uložil do perinky a sám sa zbalil do skrine, stačí ti nejaká stredná cesta za cca 600-800 Eur. Ak to myslíš so zimným drtením vážne, s touto sumou treba počítať.

Cyklotrenazer Rouvy

Bude to zavadzať v byte?

Úplne rovnako ako bicykel. Moja podložka má nejakých 90 x 180 cm, čo je zhruba priestor, ktorý si treba vyčleniť. Ale v lete sa dá väčšina trenažérov kompaktne zbaliť do skrine. The End. Idem si dať nejaké alpské sedlo 🙂

Cyklotrenazer Rouvy

Daj páčik, karma sa ti odmení :)
Be the first to comment

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *