Vybava na cyklocestovanie

Výbava na cyklocestovanie

Ahojte, v dnešnom článku popíšem moju prax ohľadom výbavy na cyklocestovanie, zosumarizujem veci, ktoré so sebou vozím na niekoľkotýždňové výpravy a budem sa venovať aj tomu, ako všetko čo najefektívnejšie naložiť na bicykel. Výbava na cyklocestovanie nie je nemenná prax. Nemám všetko v jednej krabici a len to vždy rovnakým spôsobom nahodím na bicykel.

Čo vziať so sebou je u mňa špekulovanie výlet od výletu. Obsah vecí, ktoré so sebou vozím, stále dolaďujem, mením a prichádzam na nové spôsoby uchytenia na bicykel. V praxi sa mi osvedčili dve základné nastavenia – letné a zimné. Je to dané tým, že v zime človek potrebuje objemnejšiu a teplejšiu výbavu ako v lete, keď sa dá ísť doslova s jednou brašnou.

Letné nastavenie

Letné nastavenie u mňa vyzerá ako na obrázku nižšie. Ide len o sadu bikepackingových brašien, kde natlačím všetko potrebné.

Balkan Albansko Valbone
Letné nastavenie

Výhody:

  • som ľahký a rýchly
  • mám dobrú prejazdnosť aj cez ťažký terén, kde občas treba bicykel preniesť
  • nemusím priplácať dodatočnú batožinu do lietadla
  • ľahko sa spracem do výťahu, či na schodisko, ak prípadne niekde vezmem ubytovanie

Nevýhody:

  • zmestí sa naozaj len to najnutnejšie
  • nemám miesto na prípadné zásoby jedla, suveníry, žiadne náhradné veci, či náhradné diely
  • všetko je v jednej brašni pod sedlom, a ak chcete niečo v priebehu dňa, všetko musí von a následne opäť pracne natlačiť dnu

Výbava

Čo teda v lete so sebou vozím? Tento článok ponímam dosť faktograficky, aby ste mali dobrý prehľad, a teda opäť dám hlavne stručný zoznam vecí.

Výbava na spanie:

  • letný spacák Willard Bike 210 zo Sportissima s komfortom okolo 12 stupňov a s váhou asi 0,8 kg
  • karimatka nafukovacia Thermarest – šírka iba 51 cm nedáva veľa komfortu, ale rozmery zbalenej karimatky a váha len 0,56 kg sú na nezaplatenie, rovnako ako hrúbka 5 cm, ktorá veľmi dobre izoluje chlad od zeme
  • bivak bivibag – je to v podstate taký nepremokavý kondóm (návlek) na spacák (vodný stĺpec 10 000 mm) – mne sa neskutočne osvedčil ako záloha, ak vás v noci prepadne nečakaný dážď, krásne izoluje proti vetru, zachránil ma už aj pred komármi a opäť neváži takmer nič a rozmerovo je absolútne skladný

Ja na moje cesty stan nenosím. Považujem to za zbytočnú mŕtvu váhu 3+ viac kg, stratený čas pri rozkladaní večer a ešte stratenejší pri rannom skladaní a sušení od rosy. Investícia do bivaku sa mi osvedčila oveľa viac. V poslednom čase, najmä, ak idem s priateľkou a chcem jej zabezpečiť akú takú istotu nezmoknutia, zvyknem pribaliť aj stanovú celtu – je to v podstate tá nepremokavá podlaha zo stanu s rozmerom 1,8 x 1,8 metra. Pre prípad fakt ťažkého lejaku. Váha asi 1 kg je znesiteľná.

Vybava na cyklocestovanie
Karimatka, spacák, bivak a nepremokavá celta

Náhradné oblečenie:

V lete toho naozaj nepotrebujem veľa a ako chlap, ktorý v zásade dlabe na hygienu aj na estetickosť môjho cestovného výzoru, sa väčšinou uspokojím s nasledovným:

  • náhradný cyklodres a náhradné cyklogate
  • jedny náhradné ponožky a trenky
  • cyklistická windstopper bunda – naozaj nutná vec do zlého počasia
  • mikina, tepláky a teplé ponožky na spanie do chladnejšej noci, resp. cyklobunda a bežecké elasťáky (zaberú menej miesta ako teplákoviny)
  • kraťase a tričko do „civilu“
  • šľapky (žabky)
Vybava na cyklocestovanie
Oblečenie na mesiac, okrem toho, čo mám na sebe 🙂

Náradie a náhradné diely na bicykel:

  • 2 ks náhradných duší + montpáky na zhodenie plášťa + súprava na opravu defektov + pumpa
  • univerzálny imbusový kľúč
  • ak sa presúvam letecky, tak aj kľúč na zhodenie pedálov
  • mazivo na reťaz
  • zopár zip pások na uchytenie čohokoľvek a zopár tzv. gumicukov (gumové upínače s hákmi, aké sa používajú napr. do kufra auta)
  • jeden väčší „žabykláč“ a jeden malý univerzálny nožík s otváračom na konzervy, lyžičkou a vidličkou
  • manikúrové nožničky – nevážia takmer nič, ale sú potrebné, lebo s dlhými nechtami na nohách sa zle jazdí 🙂
  • zámok na bicykel – používam len taký ľahký zámok na číselný kód – stačí to na trojminútové vbehnutie do obchodu
  • predné svetlo Cateye 400 a zadná blikačka
Vybava na cyklocestovanie
Technikálie

Ostatné:

  • powerbanky – 1 x 30 000 mAh, 1 x 8 000 mAh,
  • nabíjačka na mobil a powerbanky
  • slzný sprej na psíkov, ktorí by sa chceli priveľmi zblížiť
  • opaľovací krém
  • doklady a mobil
  • zubná kefka a pasta
  • malý skladný cyklovak, zrolovaný v brašni, kde večer dávam na posledné kilometre jedlo a vodu a vtedy ide na chrbát

Asi sa teraz pýtate, kde nosím jedlo. V skratke, nenosím. Mám po ruke len pár orieškov alebo keksíkov, prípadne niekde schovám kus salámy ako železnú rezervu. Inak žijem z toho, čo kúpim cestou. Nevarím, ani si nerobím veľké zásoby. Poznám sa a viem, že dokážem na jednom keksíku odtiahnuť naozaj veľa a v dnešnom svete nájdete všade nejaký obchod. Samostatná kapitola je sviatočné Rakúsko 🙂

Vybava na cyklocestovanie

Upevnenie na bicykel

Snažím sa byť minimalista, ale teraz, keď pozerám, čo všetko som vymenoval, je toho až až 🙂 Ako to teda naskladám na bajk?

Veci na spanie – spacák, karimatku a bivak, dám do nepremokavej brašny na predné riadidlá. Je to najmenej praktické z nej v priebehu dňa niečo vyberať, preto do nej dávam veci, ktoré budem potrebovať až večer.

Oblečenie ide do podsedlovej brašny v poradí: na úplný spodok náhradné cyklooblečenie a spodné prádlo, mikina na spanie hneď za tým, potom kraťase a tričko do „civilu“ a na záver, aby bola hneď po ruke windstopperka. Oblečenie, hoci je napakované ako sardinky, neváži mnoho a podsedlovka tak nie je nadmerne zaťažená.

Čo sa nevojde do prednej alebo zadnej brašny, ako napríklad celta proti dažďu, cyklovak alebo neskladné šľapky, to sa dá upevniť aj zvonka na podsedlovku.

Náradie uskladním do trojuholníkovej rámovej brašny. Keďže ide o ťažšie veci, tam sa váha najlepšie rozloží.

Osobné veci ako mobil, doklady, peniaze, nabíjačky a powerbanky idú do nepremokavej vodáckej ľadvinky, ktorú mám na páse celý čas (aj v spacáku počas spánku).

Rád nosím aj prednú rámovú kapsičku – lacná vecička z Decathlonu. Krásne sa tam vojde nejaké to jedlo, ktoré chrúmem po ceste, pivo alebo mobil, aby bol po ruke na fotenie.

Balkan Albansko Durres
Vpredu spacák, karimatka a bivak. Vzadu oblečenie a v trojuholníku v strede náradie

Aké brašny používam?

V letnom nastavení používam brašny značky Topeak. Nerobím reklamu, naopak, som celkom namrzený, že podsedlovka začala javiť známky trhania pútka pomerne rýchlo, hoci nebola nijako nadmerne zaťažená. Čiže, druhýkrát by som už skúsil inú značku. Brašna na riadidlá je však zatiaľ top.

Rámová trojuholníková brašna je čokoľvek lacné, čo nájdem v cykloobchode a na predok rámu používam tiež iba nejaký lacný B-twin. Skôr odporúčam zainvestovať do nepremokavej vodáckej ľadvinky – mega vec, ak fakt prší a nemusíte sa v noci báť o cennosti.

Balkan Albansko Valbone
Takto naložený bajk sa dá vytrieskať hocikam 🙂

Zimné nastavenie

Zimné nastavenie je rozdielne od toho letného tým, že do chladu človek potrebuje objemnejšiu a teplejšiu výbavu. Volám to zimné nastavenie, ale pritom som ho použil aj v letnom Gruzínsku. Ide proste o stav, kedy očakávam chladnejšie noci, či už kvôli ročnému obdobiu alebo nadmorskej výške. Nebudem vymenovávať všetko odznova. Napíšem iba o rozdieloch, čo v zime nosím naviac.

Gruzinsko Paravani
Zimné nastavenie

Výhody:

  • dostatok miesta v brašnách, môžete si komfortne urobiť aj zásoby jedla alebo dopriať nejaký suvenír
  • všetko je pohodlne dostupné kedykoľvek v priebehu dňa
  • priestorový komfort – ranné balenie na cestu nie je boj o to, ako veci narvať do brašien

Nevýhody:

  • bicykel váži ako malý tank, takže ho ťažko prenesiete alebo vytiahnete do vlaku
  • dostatok miesta v brašnách vás zvádza brať veľa zbytočností
  • do kopca to ide ťažko
  • pravdepodobne budete musieť dokúpiť dodatočnú batožinu na letisku
  • bývanie na štvrtom poschodí bez výťahu je morda
Gruzinsko Akhalkalaki
Výhoda zimného nastavenie – špeciálna taštička na jedlo 🙂

Výbava

Výbava na spanie:

Hlavným a vlastne jediným rozdielom je spacák. Ten trojsezónny Crossroad Gordon 200, opäť zo Sportissima, sa mi osvedčil aj do teploty blízkej nule. A navyše je možné spojiť pravý a ľavý spacák do jedného veľkého, ak ste dvaja s frajerkou 🙂 Maturoval som nad tým dlho, ale pomer cena, výkon a rozmery ma presvedčil.

Náhradné oblečenie:

Tu závisí hlavne od toho, aké teploty čakám cez deň. Buď pribalím nejakú zimnú bundu alebo dlhé cyklogate, prípadne teplé návleky. Skrátka to, čo mi príde ako rozumné.

Ostatné veci sa nemenia.

Gruzinsko Cierne more
Vyzerám plný, ale tie Ortlieb brašne majú ešte veľkú rezervu

Upevnenie na bicykel

V tomto nastavení som zvyknutý do pravej brašny na nosiči vložiť oblečenie na spanie, spacák, karimatku a bivak. Túto brašnu nemusím celý deň otvárať.

Do ľavej brašny dám oblečenie, opäť na spodok náhradné cyklodresy a spodné prádlo, a na vrch bundu, o ktorej si myslím, že ju budem v priebehu dňa vyťahovať.

Náradie na bicykel ide opäť do rámovej trojuholníkovej brašny a na riadidlá si upevním „luxusne“ malú kapsičku na jedlo.

Výhoda zimného nastavenia je, že na nosič vzadu viem krásne umiestniť solárny panel. Solár je vec, ktorú veľmi odporúčam. Ja používam nejaký 14V X-Dragon z Číny a dokáže mi nabiť cca 3 000 mAh denne, t.j. jeden telefón s prehľadom nabijem.

Aké brašny používam?

V zimnom nastavení používam brašny značky Ortlieb. Výhodu aj nevýhodu majú v tom, že idú sňať ľahko dolu z nosiča. Výhoda je to vtedy, ak skladáte náklad večer z bicykla, nevýhoda vtedy, ak idete nakúpiť. Prípadný zlodej nemá žiadnu prekážku. Inak sú veľmi praktické, jednoducho zatvárateľné a veci v nich sú kedykoľvek ľahko dostupné. Sú absolútne nepremokavé a pevné.

Zimný rýchlik

Okrem uvedených dvoch nastavení som si pre zimné výjazdy vyvinul aj nastavenie, ktoré volám „zimný rýchlik“. Ide o to, narvať zimnú výbavu na cestný bajk, aby som mohol na jednu-dve noci ísť na výjazd aj keď mrzne. Cestný bajk preto, aby som bol čo najrýchlejší a v tej zime prekonal danú vzdialenosť čo najskôr. Na riadidlá ide zimný spacák a na podsedlovku zvonku sa upevní karimatka, bivak aj zimná bunda. Nie je to ideálne, ale drží to 🙂

Oravska priehrada

Napíšte do komentárov vaše názory a skúsenosti s výbavou, čo nosíte naviac, prípadne, čo vám príde zbytočné. Ako som vravel na začiatku, mne sa to neustále mení a prispôsobuje počasiu, krajine a terénu. Šťastnú cestu 🙂

Prečítajte si aj ďalšie články zo seriálu Cyklocestovanie v praxi.

Print Friendly, PDF & Email
Daj páčik, karma sa ti odmení :)
This Article Has 7 Comments
  1. Majo píše:

    Myslim ze dve duse su zbytocne staci jedna. Aj tak sa to da vzdy zalepit…taktiez kluc na pedale je navyse. Staci imbus s multikluca

    • Laco píše:

      V niektorych krajinach mas problem najst cykloobchod. Ak to rachne tak, ze nezalepis, stoji mi to za tych 50 gramov navyse. Kluc na pedale je z dovodu, ak letim. Musim ich dat dole a to imbusom nedam.

  2. Laco píše:

    Ahoj,
    Podsedlovku Toppeak používaš 10l alebo 15l?

  3. Ivan píše:

    Keď chce ísť človek naľahko, keď sú komáre, tak aj toto je riešenie https://photos.google.com/u/1/photo/AF1QipNwIQwE6Tfxas_zVhW0RHjpZMi8bwX0hGdqYJmN

  4. Tomas píše:

    Ahoj, ak letis z ciela cesty, ako si riesis prepravnu krabicu na bike ?
    Vdaka

    • cyklocesty píše:

      Ahoj, to sa mi zatial stalo len raz z Istanbulu. Nasiel som si cykloobchod a vyhandlil krabicu 🙂 Obvykle nie je problem, v cykloshopoch sa vzdy nejaka povaluje. Ak motivujes par eckami, tak su aj ochotni.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *