bikepacking moj cestny bicykel Scott

Rady a tipy ako na cyklistický Everesting

Ahojte, v tomto článku zhrniem praktické rady a tipy ako na cyklistický Everesting. Vychádzam opäť z mojich vlastných skúseností. Nepíšem nemenné pravdy, ale ak sa na túto výzvu dáte, je dobré myslieť na niekoľko základných vecí.

Everesting je vrchárska výzva, ktorej cieľom je v priebehu jednej jazdy zdolať toľkokrát jeden kopec, kým nenastúpate 8 848 výškových metrov, čo je výška Mt. Everestu.

Stiavnicke vrchy stupanie do sedla Cervena studna

Vyberte si kopec

Prvým krokom je vybrať si správny kopec. Ten, ak nemáte zbytočne trpieť, by mal spĺňať niekoľko parametrov.

Sklon kopca – strmší kopec znamená menej kilometrov a naopak. Ideálny sklon je okolo 7%. Pri tomto sklone vás ešte nezapečie a kilometrážou sa udržíte na znesiteľnej hranici okolo 250 km. Myslite na to, že nechcete ani plané kilometre bez výškových metrov, ani horolezecké steny.

Preverte si váš kopec na oficiálnej Everesting kalkulačke, pomôže vám to naplánovať celú akciu. V prípade nezrovnalostí GPS tracker vs. kalkulačka sa riaďte kalkulačkou.

Vytvorte si segment na Strave presne podľa vašich predstáv. Dajte si však pozor, aby mal realistický profil, t.j. nie hrebeň ako napríklad tento segment. Vyhnete sa problémom pri uznaní vášho Everestingu z dôvodu nereálnych výškových metrov -> https://everesting.cc/the-rules/.

Hľadajte dobrý asfalt, nech nemusíte 30-krát balansovať v zjazde medzi výtlkmi a rovnako hľadajte kopec s minimálnou dopravou, nech vás autá neolizujú celý deň. Prečo sa zbytočne trápiť?

Bufet, obchod, či aspoň prírodná studnička v blízkom okolí kopca je veľký bonus. Spotreba vody a jedla bude výdatná a nechcete predsa jazdiť prázdne kilometre niekam do najbližšej dediny.

Špeciálny badge (odznak) je aj za nový kopec, kde ešte nikto Everesting nerobil. Info, ktorý kopec je ešte nepoužitý, nájdete aj v Hall of Fame, ak si napríklad vyfiltrujete Slovensko.

Určite si prejdite kopec pár dní pred akciou, nech si odskúšate čo a ako.

Stiavnicke vrchy stupanie do sedla Cervena studna

Bicykel a GPS výbava

Určite použite zariadenie, ktoré má GPS, ako napríklad Wahoo, Lezyne alebo Garmin. Mobil nestačí, pretože nezaznamenáva presné výškové metre.

Aktivita musí byť iba jedna súvislá, t.j. zoberte si powerbanky na priebežné dobíjanie zariadenia.

Nezabudnite na osvetlenie – s najväčšou pravdepodobnosťou pôjdete aj v noci.

Bajk si zvoľte radšej s pohodlným endurance posedom, nejde o rýchlosť, ale o pohodlie a tiež nech má bajk dobré brzdy 🙂

Kazeta aspoň “30-tka” vzadu je veľmi užitočná vec.

Teplejšie oblečenie na ranné chladné zjazdy sa tiež zíde.

Ide o každé kilo, naozaj to pri 30 opakovaniach cítiť, dajte z bajku aj chrbta dole všetko nevyhnutné.

Stiavnicke vrchy stupanie do sedla Cervena studna

Tempo počas Everestingu

Tempo si zvoľte od začiatku veľmi rezervované. Síl a motivácie je dosť, ale časom nebude 🙂 Nejde o pretek, ale o vytrvalosť a usporený čas je aj pri totálne zalaktátovaných nohách v konečnom dôsledku iba pár minút.

Rovnako opatrne aj v zjazdoch. Láka to pustiť na plné gule, ak už máte pocit, že kopec máte zmáknutý. Ale faktor únavy je sviňa a pozornosť a reflexy sa pomaly zhoršujú. Raz vám nejaký ten risk vyjde, 30x nemusí.

Stravovanie

Nebudem mudrovať, čo jesť. To vie každý za seba najlepšie. Ale určite to nepodceňte. Radšej viac ako menej. Jedzte častejšie, nesilte to do hlaďáku. Spotreba energie je enormná a telo je potrebné zásobovať pravidelne.

Obcerstvenie pri everestingu

Ako na hlavu?

Toto je vec, ktorá asi všetkých zaujíma najviac. Ako vyliezť 30-krát nejaký kopec, aby z toho človeku mentálne nedrblo? V prvom rade je veľmi praktické, ak máte v hlave šuflík s názvom “NIČ”. Muži majú zvyčajne takú celú hemisféru, u žien je to ťažšie 🙂

Keď sa ma niekto po celom dni na bicykli opýta, na čo som celé tie hodiny myslel, poviem, že na nič a vravím pravdu. Neprebral som si celý môj život, ani nevyriešil rovnicu prúdenia vody, ani som nemyslel na to, že nevládzem. Proste som myslel na “NIČ”.

Hlavne nesmiete myslieť na to, koľko toho máte pred sebou. Berte veci tak, ako idú. Postupne, okamžite a momentálne. Nerozmýšľajte nad tým, koľko vás ešte čaká. Berte vec ako stav: “Som tu, bolia ma nohy, idem za tú zákrutu.”

Ak predsa len musíte rozmýšľať do budúcnosti, rozkúskujte si celú výzvu na menšie celky. Napríklad ja som mal spraviť 28 opakovaní. A poctivo každých 5 kopcov, cca 2,5 hodiny jazdenia, som si robil pauzy. To je znesiteľný interval, na konci ktorého sa tešíte na pivo a jedlo.

Sledujte prírodu okolo seba. Väčšina kopcov je v lese. Je fascinujúce, a myslím, že väčšina z vás to ešte nezažila, sledovať ten istý úsek cesty počas celého dňa. Od brieždenia cez rannú rosu, popoludňajší výpek, až po západ slnka a tmu. Mení sa svetlo, príroda okolo, kvety sa otvárajú a zatvárajú, zvuky lesa sú iné. Takisto sa menia ľudia. Pribúda áut, cyklistov, potom ich zas ubúda. Sledujte činnosti ľudí v záhradkách. Obyčajné detaily, ktoré dokážu zamestnať váš mozog.

Stiavnicke vrchy stupanie do sedla Cervena studna

Overte si všetko, čo je nejasné

Na oficiálnej stránke Everestingu radia – opýtajte sa všetko, čo vám je nejasné. Nie ste si istí kopcom alebo výkladom nejakého pravidla? Je lepšie sa opýtať, ako to musieť odjazdiť znova 🙂

Hrajte na istotu

Týmto myslím hlavne výber kopca a výškové metre. Vyberte si naozaj jednoznačný segment s rozumným a realistickým profilom, a tiež si poriadne overte v Everesting kalkulačke, aké prevýšenie má váš segment. Rátajte iba s výškovými metrami na segmente, nie s metrami navyše, ktoré nabeháte pri ceste do bufetu, k autu a podobne.

Ak vám ukáže kalkulačka počet opakovaní, zaokrúhlite toto číslo na celé nahor. Radšej mať o pár metrov viac ako menej. Takisto, pokiaľ by vám váš cyklopočítač ukazoval menej, radšej to dotiahnite. Konzervatívny prístup je dobrý.

Rovnako, v pravidlách Everestingu je, že musíte meraný segment dokončiť vždy celý. Preto neodporúčam na kopci sa otáčať a vracať z akéhokoľvek dôvodu, alebo si ho nejako skracovať. Dajte si pozor, aby ste sa na koncoch segmentu otáčali až za jeho hranicami tak, aby ste ho prešli s istotou celý a bol vám zarátaný každý výšľap kopca.

moj hlinikovy cestny bicykel Scott

Ako prebiehal môj Everesting?

Ako som sa pripravoval na môj prvý (a dúfam nie posledný) Everesting, čo obsahoval môj tréning a ako to celé prebiehalo, si môžete prečítať v tomto článku.

O tréningu v podobe špeciálnej trenažérovej vrchárskej výzvy sa dočítate v tomto článku. Dá sa na trenažéri doma nastúpať 5 000 výškových metrov? Dá 🙂

Print Friendly, PDF & Email
Daj páčik, karma sa ti odmení :)
  •   
  •   
Be the first to comment

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *