Jazero pri Zeleznej studnicke

Malokarpatská edícia – cyklookruh okolo Kamzíka

Cyklookruh okolo Kamzíka je vhodný na dni, keď človek kvôli počasiu alebo času nechce zájsť hlbšie do Karpát, ale predsa má chuť na trochu prírody a kopcov. Hoci ste ešte prakticky stále v meste, užijete si prírodu, zjazdy, aj výdatné stúpania, ktoré dajú nohám zabrať, najmä, ak ich vybúchate na plno. Táto 20 km vychádzka tak môže byť pohodlné povozenie sa, ale aj intervalový tréning, po ktorom do seba nasúkate celú čokoládu ešte pred sprchou 🙂

Propozície

• dĺžka – 20 km (spod Červeného mosta a späť)
  • profil – kopcovitý
  • povrch – 100% asfalt
  • bezpečnosť – stredná (zvýšená doprava v okolí Kramárov)

Trasa

Trasu začínam na kruháči pri Vojenskej nemocnici pod Červeným mostom. Odtiaľto sa ide hore na Železnú studničku. Stúpanie je iba mierne a za parkoviskom už doprava prakticky nie je. Ak sa nenecháte zraziť občasným autobusom, ste v bezpečí 🙂

Bufet Klepac
Bufet Klepáč

Na Železnej studničke je bufet a pri ňom aj odbočka na Kačín. Pokračujte rovno a cesta vás povedie okolo viacerých pekných jazier. Asfalt je tu trochu rozbitý, ale bežne to jazdím aj na cestnom bicykli.

Jazero pri Zeleznej studnicke
Jazerá okolo Železnej studničky

Stúpanie na Kamzík

Za jazerami prídete na širokú lúku, kde je vždy plno oddychujúcich ľudí. Na jej konci hlavná cesta pokračuje vľavo na Biely Kríž. Pri smerovníku na konci lúky je odbočka vpravo a nahor na Kamzík. Je to asfaltová cestička, ale s kvalitou, na ktorú si vždy, keď ma klepe na cestnom bicykli, z chuti zanadávam. Ide to však strmo hore, takže pri tej rýchlosti slimáka v posmrtných kŕčoch sa ten hrboľatý úsek dá prežiť.

Stupanie od Drienovskej luky na Kolibu

Stúpanie je spočiatku riadne strmé, ale po pár sto metroch na lesnej čistinke zvoľní a nohy si môžu na chvíľu oddýchnuť. Cesta opíše veľké U, otočí sa takmer o 180 stupňov a pokračuje opäť strmo nahor. Príde ešte jedna zákruta takmer o 180 stupňov a potom už záverečný úsek stúpania. Keď uvidíte bielo-červenú rampu, ste na vrchole.

Kamzik Koliba
Foto Kamzíka a bufetov – Spomínať, že hore na Kamzíku je veľa bufetov, asi nemá cenu 🙂

Toto je najvyšší bod celej trasy. Odtiaľto nasleduje dlhý, asi 3 kilometrový zjazd dolu do mesta. Teda, ak si ešte pred tým nevybehnete až k televíznej veži, kam je to ešte asi 500 metrov do kopca. V zjazde nikam neodbočujte, prejdite okolo konečnej zastávky trolejbusov a stále dole až k železnici.

Zjazd z Kamzika do mesta
Zjazd z Koliby do mesta

Zjazd je to pekný, ale teória pravdepodobnosti hovorí, že v každom zjazde sa do cesty musí primotať nešťastník v plechovke, s potiažou krútiť volantom v zákrutách a príliš ťažkou nohou na brzdách, ktorý vás bude vytrvalo brzdiť a zavadzať 🙂

Ďalšie stúpanie na Kamzík

Zišli ste dole a teraz môžete ísť opäť hore. Dnes je to kopcovité, tak žiadne flákanie sa po rovinke 🙂 Chvíľu pokračujte miernym stúpaním popri železnici smerom na Kramáre. Železnica je stále po ľavej ruke.

Cyklookruh okolo Koliby Hotel v Bratislave
Aj túto podivnú budovu objavíte cestou 🙂

Prídete na križovatku, kde zahnete doprava a pokračujete hore na Kramáre. Tu je doprava trochu hustejšia, preto je najlepšie sem chodiť mimo špičky alebo cez víkend. Prípadne to vezmite po chodníku. Je to len asi 300 metrov po najbližšiu svetelnú križovatku. Na nej zahnete vpravo, ako inak, do kopca.

Cyklookruh okolo Koliby
Odbočka na svetelnej križovatke

Tu začína druhý výstup na Kamzík. A povzbudím vás, nebude o nič ľahší, zato bude aj dlhší 🙂 Ulica sa vinie „esíčkom“ pomedzi domy a paneláky. Nikde neodbočujte, stále sa držte na hlavnej ceste. Až kým neprídete na koniec k Bárdošovej ulici. Tá pokračuje strmo nahor a vľavo. Rovno je už iba slepá ulica.

Pokračujte Bárdošovou ulicou vľavo

Toto je veľmi strmý úsek, ale našťastie nie je dlhý ani frekventovaný. Zväčša prejde tak jedno auto. Dovedie vás opäť na Kolibu k Jojke, nad konečnú zastávku trolejbusov, a odtiaľ už pokračujete hore na Kamzík rovnakou cestou, akou ste predtým zjazdovali.

Cyklookruh okolo Koliby
Kamzík je doľava do kopca

Ešte chvíľu bude stúpanie strmšie, ale čím ste bližšie ku Kamzíku, tým je to voľnejšie. Kto si dá opäť televíznu vežu, má bod 🙂

Stupanie na Kamzik
Stúpanie na Kamzík s televíznou vežou v pozadí

Zjazd z Kamzíka a návrat cez Železnú studničku k Červenému mostu je už rovnaký, ako ste predtým išli sem. Akurát v zjazde z Kamzíka dávajte pozor. Strmé zákruty sú neprehľadné a navyše ľavá polovica cesty (v smere zjazdu) je taká divná štrková, zle sa na tom brzdí.

Zjazd na Drienovsku luku z Kamzika
Zjazd z Kamzíka smerom na Železnú studničku

Už som s tými kopcami otravný, ja viem, skúsim nabudúce pridať niečo rovinaté. Ibaže by nie 🙂

Download file: Koliba.gpx
Print Friendly, PDF & Email
Daj páčik, karma sa ti odmení :)