biely kriz

Malokarpatská edícia – stúpanie na Biely kríž

Malým Karpatom a kopcom všeobecne som sa zatiaľ na mojom webe nevenoval. Chcem to zmeniť, a preto týmto článkom začínam novú edíciu, v ktorej vám postupne priblížim trasy, kopce a zaujímavé miesta tohto pohoria. Dnes vám prinášam trasu na Biely kríž.

Je mi jasné, že mnoho z vás tieto navštevované miesta pozná. Ale možno sa nájde niekto, kto tento pekný kus prírody, prakticky priamo za mestom, ešte nemá preskúmaný a objaví inšpiráciu na výlety a tréning. Najmä teraz na jeseň je tam krásne farebne.

Tam a späť je to necelých 30 km, prakticky stále lesom. Trasa je tvorená veľmi dobre zjazdným asfaltom. Biely kríž je kopec, preto vás čaká aj stúpanie. No nebojte sa, nastúpané metre sa veľmi rovnomerne rozložia na celú trasu, a tak žiadne smrtiace strmáky nehrozia.

Propozície

• dĺžka – 29 km (od Vojenskej nemocnice a späť)
  • profil – kopcovitý
  • povrch – asfalt
  • bezpečnosť – vysoká (až na výnimky bez áut)
Najideálnejší štart trasy je od vojenskej nemocnice pri Patrónke. Konkrétne od konečnej trolejbusov, resp. o kúsok vyššie z parkoviska áut
Z kruháču trasa vedie miernym stúpaním k Červenému mostu

Parkovisko za mostom je posledné miesto, kam smú autá. Ďalej už žiadne nestretnete (teda až na výnimky, keďže vybaviť sa dá všetko). Premáva tu len jedna linka autobusu.

Spočiatku idete prakticky po rovinke a pozdĺž cesty miniete aj pár pekných jazier

Na trase je aj niekoľko bufetov a časté sú aj ohniská na opekanie, takže pauza sa dá urobiť kdekoľvek. Taktiež jazerá pri ceste sú veľmi fotogenické. Cez víkend je tu tiež veľa cyklistov a bežcov.

Železná studnička, pokračujte rovno
Jesenné ráno má na tomto mieste vždy svoje čaro

Za lúkou, na obrázku vyššie, miniete odbočku na Kamzík a cesta vás miernym stúpaním vedie ďalej. Časom sa zúži, ale v roku 2017 tam natiahli nový asfalt, takže je tam radosť krútiť nohami.

Pri smerovníku Druhý kameňolom sa držte vpravo

Cestou je aj niekoľko studničiek na vodu. Ja mám overenú hlavne tú pri smerovníku Druhý kameňolom, z ktorej som už viackrát pil, a nikdy som nemal žalúdočný problém.

Za týmto miestom sa cesta začne viac krútiť. Miniete bufet U Slivu a po chvíľke príde rázcestie na Peknej ceste. Tu sa križuje niekoľko turistických a cyklistických trás. Vy musíte odbočiť po asfalte doľava. Ak by ste pokračovali rovno, doviedlo by vás to dolu do Rače.

Na peknej ceste doľava

Odtiaľto je to na Biely kríž už stále rovno. A hoci miniete pár odbočiek vedúcich dolu, nikde neodbáčajte. Prídu aj nejaké tie strmšie úseky, ale nie sú dlhé a je medzi nimi čas na vydýchnutie.

Na Červenom kríži sa cesta stáča prudko doľava. Odbočku vedúcu dolu ignorujte, vedie do Rače
Vďaka novému asfaltu je tu radosť jazdiť aj na cestnom bicykli

Keď uvidíte vysoké stožiare elektrického vedenia, ste už skoro v cieli. Od tohto momentu je to už len pár sto metrov. A hoci posledných 100 metrov je výživne strmých, už ste prakticky hore, kde je niekoľko bufetov s dobrým jedlom a pitím 🙂

Biely kríž, na vrchole

Odmenou vám bude aj zjazd späť. 14 kilometrov spúšťania sa tou istou cestou dolu, ktoré máte prakticky bez námahy. Ale opatrne, často tam stretávam srnky.

Rána sú najkrajšie

Z Bieleho kríža je možné sa spustiť dolu viacerými smermi. Okrem trasy, ktorou ste prišli, aj do Rače, na Záhorie do Lozorna, alebo až do Limbachu. O týchto alternatívach vám napíšem nabudúce.

Ďalšie tipy na výlety v okolí Bratislavy nájdete v sekcii Tip na výlet.

Download file: Biely_kriz.gpx
Print Friendly, PDF & Email
Daj páčik, karma sa ti odmení :)